Tine og Scania tester hybrid-lastebil

Publisert: 6. juli 2016 kl 11.47
Oppdatert: 5. august 2016 kl 10.08

Bilen er drevet av enten elektrisk- eller biodiesel HVO-motor på 320 HK, og målet er å finne de positive effektene man kan få ved å ta i bruk denne type teknologi. Bilen er spesielt godt egnet i de indre bymiljø, fordi den går helt stille og har enda lavere utslipp.

– Dette handler ikke bare om ny teknologi, men er også et nytt leveringskonsept. Det som er interessant for Tine, er å teste den elektriske motoren på siste strekket og kjøre lydløst og utslippsfritt frem til barnehager, skoler og butikker i tettbygde strøk, forklarer Olav Håland i Tine Kommunikasjon. Imellom stoppestedene, kan bilen lade elmotoren og bruke motoren som går på biodiesel. Tine distribuerer meieriprodukter til 25.000 butikker, skoler og barnehager og kjører derfor mye i områder hvor folk bor.

Tine har ambisiøse miljømål og har allerede oppnådd betydelig reduksjon i utslipp av CO2, NOX og partikler gjennom overgang til lastebiler med Euro 6-motor og bruk av andre generasjon biodiesel (HVO). I 2020 vil de ha en fossilfri transport.

– Vi skal ligge langt fremme når ny og miljøvennlig teknologi skal prøves ut. Ny teknologi vil være viktig for å redusere utslippene enda mer og dette er bakgrunnen for at vi nå har inngått denne samarbeidsavtalen med Scania, sier kommunikasjonsdirektør Lars Galtung i en pressemelding.

En tredjedel av Tines biler kjører nå på fornybar biodiesel, noe som på årsbasis bidrar til en reduksjon av CO2, NOX og partikler med 25 prosent. De har tatt i bruk egne fyllestasjoner for HVO i Oslo, Bergen, Trondheim og på Sola og holder på å bygge stasjoner flere steder. Tine bruker over 500 millioner kroner på utskifting av biler til Euro 6-motor.

Ledige stillinger – Dagligvarejobb