Nyheter

Utvider for grøt-vekst

Tine og Fjordland opplever ekstrem vekst i salget av både varm og kald grøt. Tine har vedtatt å investere nye 104 millioner på Tretten for å øke kapasiteten.

Publisert Sist oppdatert

Nordmenn spiser ferdiggrøt som aldri før – salget har fordoblet seg på fem år. Fra 11 millioner solgte porsjoner Fjordlandgrøt i 2011 til 20 millioner i 2015. Og veksten bare fortsetter, skriver Tine i en pressemelding.

– Grøt har blitt trendy, samtidig som det er krevende å koke den hjemme, og mange har glemt hvordan man lager denne tradisjonsrike retten – derav eksplosiv vekst i ferdiggrøtsalget, sier kategorisjef Elise Naper Andersen i Fjordland.

Kald grøt har hatt 36 prosent vekst hittil i år. I 2015 ble det produsert 20 millioner beger med kald grøt.

- I 2016 tror vi produksjonen blir 30 millioner beger og vi tror veksten vil fortsette videre. Det er nesten utrolig med en slik vekst i denne tradisjonelle norske husmannskosten, sier meierisjefen på Tretten, Erik Isum.

Grøt er en internasjonal trend. Det åpnes grøt-barer rundt om i verden og grøt blir kalt «den nye sushien». Tine og Fjordland presiserer at de har lansert flere nye måltidsløsninger basert på grøt som bidrar til veksten.

Sosialentropolog og trendspotter Gunn-Helen Øye sier dette er en internasjonal trend som er kommet til Norge. Hun tror vi bare har sett begynnelsen. I København er det etablert flere grøtkafeer. Også Torunn Linneberg i Innovasjon Norge tror veksten vil fortsette.

Tine Meieriet Tretten i Gudbrandsdalen er deres eneste produksjonsanlegg for grøt, og lager både Tines og Fjordlands grøtprodukter. På grunn av den sterke veksten har det vært utfordrende å produsere nok selv om produksjonslinjene går for fullt.

I 2014 ble det vedtatt å investere i en ny og 4. grøtlinje på Tretten til 58 millioner kroner og videre 103 millioner i lagerarealer for innsatsfaktorer og ferdigvarer. Den 4. grøtlinja kom i drift i fjor høst og byggearbeidet på nytt lager pågår for fullt. Det er ventet at de nye lokalene vil stå klare til høsten.

Den gang ble det gjort volumanslag for grøt fremover, men nå viser det seg at veksten allerede er mye større enn disse anslagene. Hittil i år er veksten på kald grøt hele 36%, mens salget av varm grøt er 6% høyere enn i fjor.

Konsernstyret i Tine har derfor vedtatt å investere nye 104 millioner på Tretten til videre utvidelse av kapasitet både produksjonsutstyr, vaskestasjon, kuldemaskiner, elektrokjel og mye annet som skal til for å lage grøt.

Powered by Labrador CMS