Nyheter

20 Europris Pluss

5 BLIR 20: Europris Pluss, stormarkedsbutikkene til Europris, skal ta opp kampen med de store dagligvarebutikkene med lavpris og stort utvalg. Kjedens femte Pluss-butikk åpnet for et par uker siden i Trondheim. I løpet av tre år skal det bli 20 slike butikker i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Europris har hentet inn Asgeir Tranøy som varehussjef på Europris Pluss Tiller. Han har lang erfaring fra dagligvarebransjen. Nå skal han rydde nytt land for Europris.

- Denne butikken skal selge for 100 millioner kroner innen fem år. Det er det store målet mitt, sier Asgeir Tranøy til Handelsbladet FK.

20 butikker

Butikken er 2750 kvadratmeter stor, mer enn det dobbelte av størrelsen til en vanlig Europris. Det nye stormarkedet har overtatt deler av lokalene etter Smart Club, som ga opp i Trondheim. I tillegg til Europris er XXL Sport & Villmark flyttet inn. Om kort tid flytter også Expert Bonus inn. Det er naboer som gir kundetrafikk.

Kjeden har ambisjoner om å etablere 20 Europris Pluss-butikker i løpet av tre år. Med en snittomsetning på 60 millioner kroner snakker vi om en ny milliardkjede. I likhet med resten av Europris, reklameres det med ekstremt lave priser.

- Vi skal minimum være like billige som Rema 1000, og helst lavere. Det tror jeg vi klarer, det er bare å se deg rundt, sier Asgeir Tranøy og viser stolt frem avdelingen for dagligvarer og hygiene. Store volum, partisalg og direkteimport er tre stikkord i priskampen.

Hygiene først

Hygienehyllene er det første kundene møter når de kommer i butikken, før de kommer til dagligvarene. Gillette barberskum til 19,99 eller Gillette gelé til 29,99 er to eksempler fra hyllene. Store frysedisker er fylt opp med fisk, kjøtt, grønnsaker og bær.

Luxus, et av Europris'egne merker, er synlig tilstede i butikken. - Luxus var jo en gang et Rema 1000-merke. Det er artig å tenke på, sier Torstein Tranøy og tar opp en boks med pærehermetikk.

I godteriavdelingen frister butikken med smågodt til 6,99, med en kampanjepris på 4,99. I Europris skal alle priser under 100 kroner, slutte med 99 øre. Store varespeil over hyllene eksponerer leverandørene. Europris, som satser stort på egne merker, har begynt å slippe til leverandører fra merkevareindustrien.

Eks kuttismejeger

Torstein Tranøy var kjøpmann i Rema 1000 i 15 år før han forlot kuttismekjeden. Han var en av flere kjøpmenn som gikk da det ulmet skikkelig for noen år siden - Jeg fikk med meg den beste tiden i Rema 1000, sier Asgeir Tranøy til Handelsbladet FK.

Senere dro han i gang Ica Maxi Tiller, stormarkedet som ligger i nabolaget. Han ble ikke så veldig lenge i Ica. - Det ble for mye byråkrati og for lite kjøpmannskap for meg. Å jobbe fra en skinnstol, det er liksom ikke meg. Hadde jeg blitt i ro, hadde jeg visnet vekk, sier han.

500 søkte på jobb da butikken åpnet. 15 personer er ansatt, men alt tyder på at det blir økt til 20 innen kort tid. Tidligere kollegaer og konkurrenter har vært innom for å studere utvalg og priser. Det tar Asgeir Tranøy som et godt tegn på at de tar konkurransen på alvor.

Powered by Labrador CMS