Nyheter

30 butikker må ut av Mega

OSLO/TRONDHEIM: Coop Mega-kjeden har vedtatt en ny strategi som betyr større butikker, økt sortiment og mer ferskvarer. 30 av butikkene i kjeden innfrir ikke kravene.

Publisert Sist oppdatert

Et ekstraordinært eiermøte i Coop Mega har vedtatt en ny strategi som gjør at samvirkelagene må rydde i butikkporteføljen. Innen 2009 skal Mega bli større og ferskere.

Kjeden har i dag 156 butikker og en tredel av butikkene blir totalt bygd om som en del av den nye strategien. Mega-butikkene skal i fremtiden være på minst 800 kvadratmeter, og den økte satsingen på ferskvarer gjør at det blir investert betydelig i kjøl og frys. Samtidig blir kravet til drift og kompetanse kraftig innskjerpet. Det betyr økt press på de minste og ulønnsomme butikkene i kjeden. Kjeden vil at butikker på fremtidslaget skal over 50 millioner kroner i omsetning.

Et 30-talls butikker klarer ikke de nye kravene til størrelse. Disse kan mest sannsynlig vente seg en omprofilering til Coop Prix eller Coop Marked, avhengig av hvilken størrelse de har. Samvirkelagene har tiden frem til 2009 for å avgjøre butikkenes skjebne.

DE SMÅ SLITER

Kooperasjonen skal nå friste leverandørindustrien med et mer rendyrket kjedekonsept. Blandingen av store og små butikker har hindret en effektiv kjededrift, og mange av de minste butikkene sliter også med lønnsomheten.

- Innen 2009 skal hele kjeden være oppgradert og vi snakker om betydelige investeringer, sier kjedesjef Wenche Løvland i Coop Mega til Handelsbladet FK.

- Hvor store investeringer?

- Det er på flere hundre millioner kroner, uten at jeg vil være mer konkret, sier kjedesjefen.

- Vi ønsker å beholde og forsterke vår nummer en posisjon lokalt. Vi ser at konkurrentene satser stort, og vi har ikke tenkt å gi slipp på markedsposisjonen vår, sier Løvland.

TILPASSER SEG

Adm. direktør Tore Klovning i Coop Haugaland leder kjedestyret i Coop Mega. Samvirkelaget han leder har fem Mega-butikker.

- Det er viktig at kooperasjonen

har en god supermarkedskjede, og derfor er vedtaket om nye kjedekrav veldig viktig, sier Tore Klovning til Handelsbladet FK.

Styrelederen er en av de første som satser på den nye Mega-strategien.

- Vi investerer 60 millioner kroner i Mega-butikkene, sier Klovning. I Sauda bygger Coop Haugaland en ny og større Mega, og butikkene i Odda og Kopervik utvides for å tilpasse seg de nye kjedekravene. Mega-butikken i Skudeneshavn er den eneste i porteføljen som ikke er innenfor omsetningsmålet på 50 millioner kroner.

- Butikken blir nå oppgradert til det nye konseptet, og da regner jeg med at omsetningen vil løfte seg, sier Klovning til Handelsbladet FK.

Som en del av ryddesjauen i vest blir Mega-butikken på Stord nedlagt. Den vil gjenoppstå som en større Coop Extra-butikk som også inkluderer salg av byggevarer.

Powered by Labrador CMS