Innovasjonsansvarlig i Norgesgruppen Kristine Hartviksen serverte blant annet pankopanert torsk i glutenfritt brød (i forgrunnen) da Norgesgruppen inviterte til pressetreff om lanseringsvinduet.

Nyheter

486 nyheter fra 80 leverandører

Norgesgruppen tok eierskap til leverandørenes produkter i årets første lanseringsvindu da de inviterte til pressetreff denne uken. Sunnere og enklere dominerer vinterens dagligvarelanseringer.

Publisert Sist oppdatert


Norgesgruppens innkjøpere har telt seg frem til at nyhetsvinduet som åpner på mandag inneholder 486 produktnyheter fra i alt 80 ulike leverandører. Ifølge Norgesgruppen er kun 5 prosent av disse kjedens egne merkevarer. Det tilsvarer omlag en tredjedel av de nyhetene Norgesgruppen forventer å lansere totalt i år (ca. 1500), men hver av leverandørene har litt flere lanseringer enn vanlig i dette vinduet. Totalt lanseres nyheter fra 250 leverandører i løpet av ett år.

Gatemat i butikkhylla

- De overordnede mattrendene er preget av det autentiske og naturlige, i tillegg til velvære og kvalitet, sa innovasjonsansvarlig i Norgesgruppen Kristine Hartviksen, til journalistene som hadde møtt opp på Meny Colosseum tirsdag morgen. Hartviksen, som også er president i Norges Kokkemesteres Landsforening, tror at den internasjonale trenden med streetfood smitter mer og mer over på dagligvare. Her er det tøffe, enkle og smaksrike matvarer som gjelder.

Glutenfritt, laktosefritt, melkefritt og kjøttfritt har vokst 28 prosent på ett år i Norgesgruppens butikker. Det skyldes både at glutenfrie varianter er bedre på smak nå enn før, samt at det har blitt trendy å velge glutenfritt. Det har dessuten kommet flere alternativer fra leverandørene, og kjente merkevareleverandører har begynt å satse i dette segmentet. Et eksempel på dette er Hatting, som nå lanserer to glutenfrie rundstykker i frysedisken.

Sunnhet og kvalitet

Salgsveksten innenfor på de store sunne kategoriene som frukt og grønt, fisk og grovt brød øker i Norgesgruppen, og i dagligvaremarkedet for øvrig. Salget av frukt og grønt steg 5,5 prosent i 2014, og den organiske veksten i volum var på fire prosent, ifølge tall fra Norgesgruppen.

Stadig flere norske forbrukere blir også mer kvalitetsbevisste på mat og drikke. Spisefakta-analyser viser at det er tilbudet, fremfor endring i behov, som skaper nye spisevaner i befolkningen. For eksempel kan økningen i både yoghurt- og fiskekonsumet forklares med at det de siste årene har kommet mange flere varianter for forbruker å velge mellom. Kristine Hartviksen understreker at nyheter er viktig for å innfri kundenes stadig større forventninger og ønsker, og at det bidrar til vekst og lønnsomhet for både leverandører og butikkene.

Pankopanert fisk blir en av årets vinnere, tror Norgesgruppen. Panko er for øvrig en tradisjonell japansk panering laget av brød uten skorpe som gir et sprøere og luftigere resultat. Foto Norgesgruppen

Sjømatsamarbeid gir kategorivekst

Et eksempel som Norgesgruppen gjerne fremhever i denne anledning, er Sjømathuset, som de etablerte i samarbeid med Lerøy i fjor. Norgesgruppen mener etableringen har ført til et bredere sortiment på fersk fisk i hele landet.

– Sjømathuset er såpass spesielt at det vekker interesse internasjonalt. Vi har Norges største og mest innovative anlegg for fersk fisk og sjømat der ferdigpakket fisk, løsvekt og sushi er på ett sted, sier kategorisjef Vidar Olsen. Han har tatt imot flere delegasjoner fra utlandet som vil lære mer om hvordan Norgesgruppen og Lerøy jobber sammen i fisk- og sjømatkategorien.

Fra Lerøy kommer det flere nyheter i dette nyhetsvinduet. Blant annet pankopanert torsk, sei og nuggets som Norgesgruppen er overbevist om at vil gjøre det enklere for barn og unge å like fisk. Kiwi sniklanserte nyhetene allerede i januar, og det bidro sterkt til 40 prosent vekst i salget av fersk fisk, opplyser kjeden.

Powered by Labrador CMS