Nyheter

5,5 prosent opp for Spar internasjonalt

På verdensbasis fikk Spar en salgsøkning på 5,5 prosent i 2009. Resultatet ble på 28,5 milliarder euro.

Publisert Sist oppdatert

Gordon Campbell, sjef i Spar International, uttaler delvis er et resultat av formatene Spar Hypermarket og Eurospar, som kjeden har hatt suksess med.

– Det raskest voksende formatet vårt er Spar Hypermarket. Vi har nå globalt 247 hypermarkeder som står for 15 prosent av detaljomsetningen. Eurospar har også hatt et meget suksessfullt år, etter å ha stått sterkt i mange år i Østerrike, Italia og Spania, samt som Superspar i Sør-Afrika, sier Campbell.

– Siden lanseringen har dette formatet også bidratt til en betydelig økning i salgs- og markedsandeler i Irland, Belgia, Norge og Sveits, legger han til.

En rekke land oppnådde eksepsjonelle resultater i 2009. Den årlige veksten i Sør-Afrika fortsatte, og detaljomsetningen økte med 14 prosent. Spar Danmark fikk en salgsøkning på 23 prosent i 2009, et resultat som i stor grad skrev seg fra oppkjøp og innlemming av 73 butikker i kjeden. Introduksjonen av Eurospar i Danmark antas å ytterligere styrke Spar-merkenavnet i 2010. I Russland ble antall butikker økt med 210 i 2009. Salgsomsetningen nådde 640 millioner euro.

Spar har planer om ytterligere vekst i 2010. Vietnam ble i år Spars 34. medlemsland, og butikkjeden har inngått et forretningssamarbeid med engrosdistributøren Phui Thai Group om å åpne 26 supermarkeder og større formatbutikker i løpet av de neste to årene.

Powered by Labrador CMS