Nyheter

Advarer mot julepriser

Forbrukerrådets direktør Randi Flesland advarer forbrukere mot økte priser på juleproduktene i dagligvarebutikkene, skriver VG.

Publisert Sist oppdatert

Med julemotiv på emballasjen tror forbrukere at det er nye produkter, mens det i realiteten er julepynt, ifølge Forbrukerrådet.

– Dette er bare markedsføring for å få solgt mer, sier Randi Flesland til VG søndag.

VG bruker flere eksempler på prisforskjellen mellom ordinær vare og den som er julepyntet. Leverandører som Tine, Joh. Johannson Kaffe. Gilde, Delikat og Fjordland har alle egne julemotiv på enkeltprodukter, og en høyere pris. Leverandørene forsvarer prisforskjellen med at det er dyrere innkjøp, dyrere emballasje og i enkelte tilfeller også tilsetning av «julete» råvarer i produktene.

Men noe er billigere i juledrakt. VG har funnet ut av Laban seigmenn fra Nidar og M fra Freia er billigere enn vanlig når emballasjen har fått julepynt.

Powered by Labrador CMS