Naturlig: – Gryr er et reelt ønske om å kunne tilby alternativer til alle. Vi vil også være med å alminneliggjøre produktkategorien og gjøre den mer allment tilgjengelig, sier kategoridirektør Unn Grønvold Nikolaisen (t.h.) i Sunniva og merkeutvikler Renate Marie Hansen Wiig i Tine.
Nyheter
Både Q og Tine satser plantebasert
Både Tine og Q-Meieriene satser nå på plantebaserte alternativer. – Dette er en trend vi ser også internasjonalt, i takt med at meierikategorien utfordres, sier kategoridirektør Unn Grønvold Nikolaisen i Tine-eide Sunniva.
– Noen må, men de fleste som velger bort ulike meieriprodukter er folk som ønsker mer plantebaserte alternativer. Det finnes mange ulike grunner til det, sier Unn Grønvold Nikolaisen.
Vil bruke mer av naturen
Tine, eller Sunnivas, svar på dette er Gryr, en ny merkevare de har utviklet selv.
Navnet henspiller på noe nytt, en ny æra som gryr.
– Vi synes ordet Gryr har mange positive assosiasjoner til naturen, og det har også Sunniva, sier kategoridirektøren.
Hun ser plantebaserte produkter som et godt vekstben for Tine.
– For Sunniva er det helt naturlig å bruke en større andel av naturen enn det vi gjør gjennom juice og fruktdrikker i dag. Og dette gjør vi helhjertet. Folk skal vite at når vi går inn i en ny produktkategori, gjør vi det med fullt alvor, forsikrer Unn Grønvold Nikolaisen.
Både koking og krem
I første omgang kommer Gryr med to produkter i ulike kategorier. Gryr Til Matlaging har tilnærmet samme egenskaper og bruksområder som kremfløte og matfløte. Produktet kan for eksempel brukes i supper, sauser og gryter, samtidig som det også kan piskes til en luftig krem.
– Dette er det første plantebaserte matlagningsproduktet på det norske markedet som både kan benyttes i varme retter og piskes til krem, forteller merkeutvikler Renate Marie Hansen Wiig. Produktet er basert på kokos- og rapsolje og skal ha en nøytral smak.
Gryr Havre Iskaffe Vaniglia inneholder 65 prosent havredrikk og 30 prosent kaffe, og har 3 prosent tilsatt sukker. Begge produseres på Tine-anlegg i Norge.
– Så får vi se hva tiden viser. Vi har klare ambisjoner om å tilby flere plantebaserte produkter allerede i 2019, sier Renate Marie Hansen Wiig.
Fra den norske bonden?
Enn så lenge kommer råvarene fra utlandet, men det arbeides iherdig med at også Gryr kan produseres med råvarer fra den norske bonden.
– Sunniva ønsker aller helst å kunne tilby dette basert på norske råvarer, og har en klar ambisjon. Vi har allerede jobbet med det en stund, men teknologien er foreløpig ikke plass, sier Unn Grønvold Nikolaisen.
– Behov for alternativer
Q-Meierienes søsterselskap Kavli har de siste årene opplevd stor vekst for det plantebaserte merket Planti i Sverige og Finland. Nå lanseres det også i moderlandet.
– Stadig flere forbrukere ønsker å drikke og spise platebasert, fordi de opplever det som bedre for helsen og miljøet. Vi ser et behov for å tilby plantebaserte alternativer for denne målgruppen, sier Q-Meierienes leder, Bent Myrdahl i en pressemelding.
Først ute er plantebasert iskaffe og smoothies. Produktene er laget av havre, som de siste årene har tatt opp konkurransen med soya om å være det foretrukne plantebaserte valget.
Ikke første gang
– Tidligere har vi forsøkt å lansere plantebaserte produkter, men tilbakemeldingene har vært at markedet har vært for lite.Etterspørselen etter plantebaserte produkter har likevel økt det siste året, sier Q-sjef Bent Myrdahl i en pressemelding.
– Hadde du spurt meg for noen år siden, hadde jeg sikkert svart nei på spørsmål om vi ville lansere plantebaserte produkter, innrømmer han.
Men i Q-Meieriene er det som kjent forbrukeren som er sjefen.
Smoothei og iskaffe
De melkefrie iskaffevariantene Oat Latte og Oat Mocha er alternativer til iskaffe med melk. Produktene har UTZ-sertifiserte kaffebønner og er brygget på 100 prosent Arabica-bønner fra Colombia. De er også rike på fiber og har ingen kunstig søtning.
Også Havresmoothies fra Planti lages av sunn havre. Frukt, bær, havre og vitaminer i kombinasjon gir et fint energipåfyll som metter, ifølge produsenten. Planti Oat Smoothies lanserers i første omgang i Norge med smakene Mango & Sitron, Bringebær & Lakris og Agurk & Melon.
I mai-vinduet ble det for øvrig også lansert plantebaserte drikker fra en meieriaktør, da Scandza, som også eier Synnøve Finden, kom med Mylk by Berit Nordstrand.
DENNE ARTIKKELEN ER HENTET FRA DENNE UKES RIKHOLDIGE PAPIRAVIS.