Nyheter

Bedre hyller, økt salg

ÅS: Bedre og mer funksjonelle hyller og stativ i butikken gir økt salg. Det konstaterer daglig leder Frank Bomstad i Butikkdesign, etter ombygging av 350 Kiwi-butikker. Nå satser han på å gi butikkene enda bedre muligheter, etter at hovedaksjonærene i selskapet har slått seg sammen.

Publisert Sist oppdatert

Butikkdesign blir i større og større grad noe dagligvarebutikkene konkurrere om å være best på. Ikke bare for kundenes skyld, men også for å skape mer effektive butikker. Det har det norske selsakpet Butikkdesign fått erfare, med stadig større etterspørsel etter oppdateringer og forbedringer av butikkinnredning.

Bare i fjor stod Butikkdesign for ombyggingen av 350 Kiwi-butikker, med blant annet nye hyller og fruktavdelinger. - Det handler om å utvikle innredninger som fremhever varene enda mer, som selger mer, rett og slett. Kunden merker kanskje ikke den store forskjellen, bortsett fra mindre utsolgt, men kjøpmannen vil gjøre det i form av mye mer funksjonelle løsninger, sier daglig leder Frank Bomstad i Butikkdesign Norge.

FUSJON

Nå satser han på at fusjonen mellom hovedaksjonærene i selskapet skal gi deg som kjøpmann enda bedre muligheter for enda mer funksjonell butikkinnredning. - Nå får vi tilgang på mer kompetanse og flere designere, samtidig som vi også vil stå sterkere på innkjøpssiden, sier Frank Bomstad til Handelsbladet FK.

Det er aksjonærene Grøn-Hansen Butikkinnredninger AS og Samuelsons Inredningar AB som fusjonerer og danner det nye selskapet, New Store Europe. Norske dagligvarekjeder får dermed en internasjonal partner på butikkinnredning, som samlet vil omsette for nærmere en milliard kroner.

For Butikkdesign Norge betyr det i tillegg til tilgang på større kompetanse og større muligheter i andre markeder, i første omgang Sverige.

BEDRE PÅ NONFOOD

Frank Bomstad satser nå også på å bli enda bedre på løsninger innenfor non-food-avdelinger i dagligvaren. Han forventer blant annet stor utvikling innenfor spesialløsninger, stativ og enkeltstående eksponeringsløsninger som er tilpasset standardinnredningen, i tiden som kommer. - Det er der vi ser størst utvikling ellers i Europa. På vanlig dagligvare basisinnredning skjer det ikke så mye, sier Bomstad, som tror dette vil gi utslag i at det også i Norge vil komme flere og flere slike tilpasninger.

- Dagligvaren i Norge er på mange måter veldig kjedestyrt, men vi ser nå at industrien blir mer og mer aktiv i forhold til egne løsnigner, legger Bomstad til.

Powered by Labrador CMS