Butikk i praksis

Ettertraktet: Butikksjef Christian Hagen viser stolt frem Siljes fiskekaker og Diddes danske remulade. Laget hos Meny Ski Storsenter etter egen oppskrift.

Det originale fyker ut

Meny Ski Storsenter i Follo har en ferskvareprofil få butikker slår, og omsetningen har en pen utvikling, tross fire andre Meny-butikker innen få minutters kjøring.

Publisert Sist oppdatert

Meny-butikken i Ski gjennomgikk en kraftig oppgradering i fjor høst, og sto ferdig i sin nåværende form i november.

– Vi må gi kundene det lille ekstra som gjør at de er villige til å kjøre forbi andre Meny-butikker for å handle hos oss, sier butikksjef Christian Hagen.

Høy ferskvareandel

– Merker du at kundene har mindre i lommeboka?

– Nei. Folk sløser selvsagt ikke med pengene, men de er kvalitetsbevisste og villige til å betale for det lille ekstra. Jeg har for eksempel ingen økning i omsetningen av First Price, påpeker butikksjefen.

– Du har en kraftig ferskvareprofil. Hvilke andeler opererer du med?

– Vi har en frukt- og grøntandel på 12 prosent, hvilket er respektabelt. Bakeri utgjør 3 prosent, fisk 3, kjøtt 2,5 og varmeskapet hele 2,5 prosent. Her rives produktene ut til sultne lunsjkunder, tilkjennegir Christian.

I ukedagene er det mange faste kunder fra Follo, men til helgehandelen kommer det kunder fra et mye større område.

Signaturprodukter

– Kundene kommer primært hit på grunn av ferskvarene. For å forsterke dette har vi laget en del signaturprodukter som kundene bare får tak i ved å besøke vår butikk. Her bruker vi ansatte som profilelementer.

På hvilken måte?

– For eksempel steker Silje i fiskeavdelingen fiskekaker hver mandag etter egen resept. Disse pakkes og påføres en etikett med bilde av Silje og med navnet Siljes fiskekaker. På samme måte lager vår danske osteansvarlige en nydelig remulade, som da selvsagt selges under navnet Diddes danske remulade, og pyntet med hennes fjes. Didde koker forresten også prim, forteller Christian.

– Flere ansatte som trekkes frem?

– Ja, kjøttansvarlig bruner og koker ned ben og lager en nydelig kjøttkraft – Mortens kjøttkraft. Så har jeg utfordret vår greske bakeriansvarlige til å komme opp med et gresk pitabrød. Det gleder jeg meg til å få i hylla.

– Her snakker vi ikke om billigvarer?

– Nei, dette er produkter med topp kvalitet, og de er kortreiste siden de er laget her i butikken. Mange reiser langt for å få disse produktene, konstaterer Christian.

At de gir en god bruttofortjeneste, er ingen hemmelighet.

Må skille seg ut

– De ansatte har ikke noe imot å figurere med fjeset sitt i hyllene?

– Nei, da ville vi selvsagt ikke gjort dette. Man kan trygt være stolt av å ha komponert og produsert de produktene som er våre egne, understreker Christian.

Han mener butikkene i dag er blitt så like at det må legges vekt på å skille seg ut. Produkter laget av ens egne ansatte med dem som blikkfang er et av virkemidlene.

– Folk vil ha kvalitet, og de vil ha noe spesielt. For eksempel er jeg stolt av Menys matskatter, som selger veldig bra.

Av andre spesielle produkter kan Christian skilte med meieriprodukter fra det lille Jersey Meieriet på Bryne. Den kortvokste Jersey-kua slipper ut langt mindre CO2 enn sine storvokste søstre. Dessuten skal kvaliteten være utsøkt.

– Vi selger tre desiliter fløte fra Jersey til kr. 49,90, som går unna som bare det. Det er altså betalingsvilje om produktet er godt nok. Kunden kjøper ikke bare selve produktet, men også historien bak, fremholder Christian.

­

Powered by Labrador CMS