Adm. direktør Tor Erik Engebretsen i Dagligvaretilsynet.

Nyheter

Dagligvaretilsynet: Flest saker handler om emv

Henvendelser som omhandler kjedenes egne merkevarer dominerer i Dagligvaretilsynets saksbunke.

Publisert Sist oppdatert

­– Av henvendelsene vi får, er det en en klar overvekt av saker som omhandler emv på en eller annen måte, opplyste adm. direktør Tor Erik Engebretsen i Dagligvaretilsynet på Næringsdepartementets dagligvareseminar i morges.

– Det er mange ulike problemstillinger, men de fleste gjelder vern mot etterligninger. I vår egen undersøkelse er det mange respondenter som sier de har opplevd dette, men vi har ikke fått inn alle disse som saker.

Engebretsen trakk frem et ferskt eksempel, der Ringnes opplevde at Rema 1000s Taffel Blå hadde lagt seg for tett på deres egen blå Farris.

– I dette tilfellet kom partene selv frem til en omforent løsning, og Remas Taffel Blå foreligger nå i nytt design.

Tilsynsdirektøren trakk også frem et annet problemområde:

– Mange leverandører opplever forstyrrende tiltak i joint marketing-sammenheng. Det vil si at kjedene har aktiviteter med sine egne merkevarer samtidig som man har aktiviteter med leverandørene. Det er utfordrende når kunden også er en konkurrent, slår Engebretsen fast.

Powered by Labrador CMS