Adm. direktør i Dagligvareleverandørenes forening (DLF), Helge Hasselgård, på talerstolen under åpningen av DLF Høstmøte 2023. Foto: Kilian Munch/DL

Nyheter

DLF: – Analysen er for svak

Å frikjenne emv er en for rask konklusjon, mener DLF-sjef Helge Hasselgård. – Det er et godt faktagrunnlag, men det er ikke bearbeidet godt nok. Analysen er for svak, er hans konklusjon.

Publisert Sist oppdatert

5. september kom de to rapportene fra Samfunnsøkonomisk Analyse (SA) om omfanget og virkningene av emv og vertikal integrasjon. DLF har gått nøye gjennom rapportene, og har nå bedt om et snarlig møte med næringsministeren. De ønsker å forklare Jan Christian Vestre at faktagrunnlaget er godt, men at analysen er svak.

– Hva mener du med at analysen er svak?

– Som sagt er faktagrunnlaget bra. De har lagt mye vekt på økonomisk teori, og gjort det grundig. Men når det gjelder prisutvikling, har SA hentet mye data fra USA og Europa. De har ikke i tilstrekkelig grad sett på hvordan det arter seg i en norsk kontekst, forklarer Helge Hasselgård til Dagligvarehandelen. I Norge er det få kjeder, og få hyllemeter å fordele dette på sammenlignet med de fleste andre land.

– Det er en helt annen mulighet til å sammenlikne emv og merkevareutvikling når det er plass til begge deler i hylla. Men som NielsenIQ også har vist – det blir færre og færre produkter. Og det blir trangere og trangere i hylla, fordi stadig mer av dagligvarene omsettes i lavprisbutikkene, som har færre hyllemeter, utdyper Hasselgård. Og da, argumenterer han, får man i stadig mindre grad anledning stil å se hvordan merkevarer presterer opp mot kjedens egne merkevarer.

– Hvis man bruker data fra andre typer butikker og andre markeder, så blir ikke det godt nok. Så det er ikke nødvendigvis feil, men det er en for svak analyse.

DLF-sjefen mener det er åpenbart at konklusjonene man trekker ut av rapportene avhenger av hvilke briller man leser med. Kjedene har vært opptatt av hovedfunnet, som er at emv og vertikal integrasjon har hatt positive virkninger på konkurransen i dagligvaremarkedet.

– Emv kan bidra til konkurransen, men da må konkurransen være på like vilkår, sa Helge Hasselgård under åpningen av DLF Høstmøte 2023. Han var mer opptatt av de to anbefalingene i rapportene, om at markedet må overvåkes nøye og at man bør se på enkelte innstramminger i Lov om god handelsskikk.

– Vestre har brukt mye tid på å skaffe innsikt og forstå – og det er bra. Nå trenger vi en bred og god debatt. Ikke for eller mot emv, men om å konkurrere på like vilkår, sier han til Dagligvarehandelen.

Powered by Labrador CMS