Nyheter

Doblet på seks år

TØNSBERG: Han er omringet av de beste Meny-butikkene i landet, og har i tillegg Kiwis største butikk rett i nærheten. Likevel har Pål Jacobsen greid å løfte Meny Tolvsrød fra 56 til 115 millioner siden han tok over butikken i 2001. I år øker han med over åtte prosent.

Publisert Sist oppdatert

Pål Jacobsen har ikke store plassen å boltre seg på på Meny Tolvsrød i Tønsberg. 1150 kvadratmeter er i minste laget ,synes Jacobsen, som er daglig leder for begge Natlandsfamiliens Menybutikker - Tolvsrød og Råel en kilometer unna.

DRO FRA

- Vi har blant annet alt for lite kjølekapasitet. Den burde vært fire ganger så stor, sier Jacobsen. Likevel omsetter han for 115 millioner kroner, og er med det en av de største butikkene i kjeden i omsetning.

Men butikken på Tolvsrød har ikke alltid vært så stor. I 2000 var den omtrent jevnstor med Meny Råel. 56 millioner lå den på den gang. Jacobsen tok så over i 2001, og siden da har det bare gått én vei.

Det første året økte han med hele 14 millioner. Året etter økte han med ytterligere 17, og årene deretter med seks og fire. I fjor havnet han på 106 millioner kroner, mens Meny Råel endte på 66,8. Totalt fikk de to butikkene et driftsresultat på 8,8 millioner kroner. Ikke verst tatt i betraktning at Jacobsen er omringet av de beste Meny-butikkene og den største Kiwi-butikken i hele landet.

Men veksten bare fortsetter. I år havner Jacobsen trolig på 115 millioner i den største butikken, en vekst på over åtte prosent fra fjoråret.

DELER MÅLENE

Hemmeligheten bak suksessen? Sette mål og dele dem med alle medarbeiderne. - Vi er veldig opptatt av måltall. Hvert år setter alle i ledergruppa seg mål for sin avdeling. Når de selv er med på å sette målene, og selv får et eierskap til dem, er det også mye enklere å nå dem, sier Jacobsen, som hver uke deler ut tall med kommentarer for foregående uke, sånn at avdelingene kan se hvordan de ligger an.

Og de som ved årets slutt når målene de har satt, får gavepremier. - Det er ekstra motiverende, sier Pål Jacobsen, som har vært i Råel Kolonial siden han var 18.

En skulle kanskje tro at avdelingene da satte seg forholdsvis enkle mål, men når kjøttavdelingen satser på å øke med 12 prosent og bakeriet med ti prosent, så er det klart Jacobsen har med en ambisiøs gjeng å gjøre. Og som greier det: Hittil i år har kjøtt økt med 13 prosent og bakeri med 12,5. Frukt og grønt, som «bare» skulle øke med 5 prosent, ligger nær 14 prosent over fjoråret.

EN TING AV GANGEN

Pål Jacobsen deler også gjerne en annen suksesstrategi med andre kjøpmenn: - Skal du forbedre butikken, fokusér fullt og helt på ett område om gangen før du går videre.

Selv lagde han seg en liste på fem punkter han skulle gjennom fra han startet. 1. Personalet. 2. Drift. 3. Svinn. 4. Kostnader. 5. Utbygging. - Jeg begynte med menneskene. Det er de som betyr mest i butikken. Jeg tok en evaluering da jeg tok over butikken, fikk luket ut noen og huket inn andre, og jobbet mye for å få en solid ledergruppe. Deretter kunne vi begynne å se på driften, forteller Jacobsen.

Da brydde han seg ikke noe om kostnader og svinn, bare det å få omsetningen opp. - Vi tok for oss det visuelle. Omsetningen skulle opp, vi fokuserte på varetrykk, bredde, strøkne hyller, smaksprøver og alltid å ha en topp ferskvare, sier Jacobsen.

Resultatene av det arbeidet har du allerede lest om.

Først for tre år siden begynte han så å jobbe med svinn, som han har fått ned fra to til 0,92 prosent. Og så, for to år siden, kunne han endelig begynne å se på kostnadene, som da lå på 24 prosent av omsetningen. De er nå nede i 21,3, en differanse på nesten tre millioner på bunnlinja. - Lønnskostnadene har vi redusert fra 12,5 til 10,4 prosent. Vi skal ned på ti, sier Jacobsen, som forklarer reduksjonen med skikkelig oppfølging av hver eneste medarbeider. - De følges opp flere ganger daglig, og er blitt mye mer effektive, sier Jacobsen.

BYGGER UT

Og nå først går kjøpmannen løs på punkt 5: Utbygging. Jacobsen håper å kunne starte til neste år, og har mål om en butikk på 3 000 kvadratmeter. - Da bør vi kunne komme opp i 150 millioner, sier Jacobsen, men tar forbehold om effekten det nye Ica Supermarkedet som åpner rett oppi veien i desember, vil få.

Powered by Labrador CMS