Nyheter

Eksplosiv snusleppe-vekst

SNUS: Det ble solgt nærmere 25 millioner bokser snus i Norge i 2007. Det betyr en økning på hele 78 prosent på tre år. Bare i fjor utgjorde økningen halvannen snusboks for hver eneste nordmann over 15 år.

Publisert Sist oppdatert

I februar avslørte Handelsbladet FK hvordan tobakkssalget i Norge økte i

.or, til tross for at helseminister Sylvia Brustad og Statistisk sentralbyrå fremstiller utviklingen som om det skulle vært en nedgang.

31 prosent økning

Samtidig øker som kjent snussalget kraftig. I .or ble det solgt 24,6 millioner bokser i det norske innenlandsmarkedet. Det er 31 prosent mer enn året før, og på de tre siste årene er snussalget på god vei mot en dobling. Det viser tallene fra Tobakksindustriens Felleskontor.

ACNielsen-tallene for dagligvarehandelen viser enda større økning. Det skyldes dels at forbrukerne er villige til å kjøpe nye, dyrere snusvarianter, og dels at dagligvarebutikkene tar andeler fra servicehandelen.

626 millioner i dagligvare

Ifølge Nielsen Scantrack økte snussalget i dagligvarehandelen med 38,7 prosent i volum de 52 ukene frem til 6. januar i år, og målt i verdi økte salget med hele 40,3 prosent.

Norske dagligvarebutikker solgte snus for 626 millioner kroner i .or. I tillegg kommer det som selges i servicehandelen, det som norske forbrukere kjøper i Sverige og det som handles avgiftsfritt på flyplasser og fergver.

Samtidig som markedet øker kraftig, blir konkurransen tøffere og tøffere. Etter at snusen lenge var en marked med relativt få aktører basert i Skandinavia, er nå alle de store, internasjonale tobakksfirmaene inne på markedet med snus. Samtidig kommer det stadig nye varianter fra de gamle aktørene.

Swedish Match dominerer

Swedish Match dominerer kraftig. I .or falt markedslederen under 90 prosent andel, men fremdeles kommer hver niende pris under norske lepper, fra Swedish Match. General Snus er den suverene lederen blant merkene. Til tross for hele 7,7 prosentpoeng tilbakegang i .or, har General nesten 80 prosent markedsandel.

Bak dominerende Swedish Match har Skruf fra Gunnar Stenberg nesten doblet andelen i løpet av det siste året, til 6,9 prosent markedsandel målt i verdi.

Powered by Labrador CMS