Nyheter

Fortsatt underskudd i Smart Club

Coop Norge sliter fortsatt med Smart Club. I årsrapporten fra Coop Norge går det frem at Smart Club fikk et driftsunderskudd på 98 millioner kroner og et nettounderskudd på 76 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Slik blir situasjonen beskrevet i årsrapporten til Coop Norge: «Smart Club har hatt et betydelig underskudd i 2011. Underskuddet skyldes i all hovedsak svekket bruttofortjeneste og sviktende omsetning. I 2012 vil Smart Club ytterligere forsterke de allerede igangsatte tiltak fra 2011 i forhold til å styrke bruttofortjenesten. Smart Club vil fortsette med videreutvikling av konseptets styrker på dagligvare og faghandelsområder i tiden som kommer».

For å sikre snuoperasjonen må selskapet få tilført konsernbidrag fra Coop.

Coop Norge kjøpte Smart Club i august 2009 og fikk en portefølje på seks butikker i Oslo-området. Eiendommene ble lagt inn i Coop Norge Eiendom, mens virksomheten ble lagt inn i et eget selskap som fikk navnet Smart Club as. Flere av butikkene er i ettertid omprofilert til andre kjedekonsept, men butikkdriften ligger fortsatt igjen i selskapet.

Ifølge avtalen i forbindelse med kjøpet skal butikkene etter hvert overføres til de respektive samvirkelagene, og den skisserte tidsplanen er for lengst passert uten at det er gjort. En av årsakene til det er at den økonomiske snuoperasjonen er forsinket.

Powered by Labrador CMS