Nyheter

Fra betjening til selgere

LARVIK: Han har fått kassebetjeningen sin til å bli selgere. På veien har Statoilforhandler Bjørn-Aage Bredal lært kjeden hvordan den kan tjene mer på bilvask, fått en ordfører og en glamour-modell til å stille for å åpne det nye godteristativet - og ikke minst har han snudd dårlige tall og er på vei mot å bli størst i byen.

Publisert Sist oppdatert

Det begynte med et banner som tilbyr kundene nypolert bil. Året som er gått siden den gang, har brakt Statoil Torstrand opp mot fire ganger så høy poleringsandel som landsgjennomsnittet, og nå har de andre stasjonene i kjeden kopiert idéen. - Jeg så hvor det var penger å tjene, og fokuserer på det, sier forhandler Bjørn-Aage Bredal.

66 PROSENT OPP

Da han tok over bensinstasjonen i fjor sommer, var resultatene heller dårlige. Men friske idéer og motiverte ansatte har gitt velpolerte tall: Det første halvåret i år har Bredal og folkene hans økt butikkomsetningen med 66 prosent.

- Det første jeg gjorde, var å henge opp et banner som reklamerer for «nypolert bil», forklarer Statoil-forhandleren i Larvik. - Det var en suksess fra første dag, og nå har hele Vestfold kopiert det. Resultatet er at Vestfold ligger godt over 60 prosent i poleringsandel, mens landsgjennomsnittet i Statoil er rundt 20.

Stasjonene har ikke gjort noe som helst med prisen, bare fortalt kundene om muligheten. - Gullvask koster 159 kroner og polering 249 - det er der pengene ligger. De som ser banneret og synes 249 er for dyrt, kan gå ned på 159. Hadde vi fokusert på vasken til 159 kroner, måtte vi arbeidet for å få dem opp på 249 og risikert at de heller valgte sølvvasken til 129 kroner. Men her har vi så å si ikke sølv- og bronsevask i det hele tatt, forteller Bjørn-Aage Bredal.

Han har tro på konkurranser for å motivere de ansatte. I sommer handlet det om å få poleringsandelen opp på 80 prosent. - Når alle får en sms hver dag med hvem som er nummer 1, 2 og 3, blir de lett litt ekstra inspirert, sier han. Men Bredal innrømmer at konkurranse-satsingen fungerer takket være at det ikke alltid er de samme som havner øverst eller nederst. Noen er flinkere på polering, noen på boller.

Bestemann på polering er 16 og nyansatt. - Da han begynte, fikk han jobben med å spørre alle kundene om de skulle ha boller. Det er det enkleste i verden, men det ligger en barriere der. Den som kan selge boller, kan selge alt, konstaterer Larvik-kremmeren.

Han har bakgrunn fra både dagligvareog interiørbutikk tidligere. - Der kommer kunden inn, handler, og når han kommer til kassen, er salget avsluttet. Her er det når kunden kommer til kassen at salget begynner, sier Bredal.

ORDFØREREN OG GLAMOURMODELLEN

Han er dessuten opptatt av å skape liv på stasjonen. Da stasjonen fikk nytt godteristativ, klarte han å få ordføreren til å stå for den offisielle åpningen, og fikk med seg en glamourmodell som ble leid inn bare for å holde puten med saks til snorklippingen. Samme modell var tilbake da den nye dieselpumpen ble innviet - hun snurret lykkehjul der dieselkundene fikk muligheten til å vinne røde pølser eller billetter til danskebåten - i en by med danskebåt og en kjede med sommerkampanje på røde pølser. P4 har vært innom på sommerbesøk, og om det ikke blir like store avisoppslag av alt, gjør det i hvert fall at de faste kundene føler at det skjer noe på stasjonen. Det er nemlig de lokale kundene som må stå for omsetningen: Stasjonen ligger et godt stykke unna E18.

Neste mål er å bli størst i byen. - Vi er fire Statoil-stasjoner her, og var minst da jeg tok over. Nå er vi på andreplass. Skal du nå et mål, må du fortelle det til alle og være storkjeftet. Dette klarer vi - vi tar dem neste år, sier Bjørn-Aage Bredal.

Powered by Labrador CMS