Er det en god idé å kle seg ut som merkevaren og dele ut smaksprøver til barn? Etter denne MFU-dommen bør du tenke deg godt om før du gjør det samme.

Nyheter

Galleberg og Coop Obs dømt i MFU

Gallebergs Bbutikkaktivitet i Coop Obs er markedsføring til barn, fastslår Matbransjens Faglige Utvalg.

Publisert Sist oppdatert

MFU (Matbransjens Faglige Utvalg) har felt Galleberg og Coop Obs for å ha opptrådt i strid med MFUs retningslinjer med en butikkaktivitet for isen Mr Freeze. MFUs retningslinjer regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke mot barn og unge.

– Det er første gang en slik sak blir prøvet i MFU, der en som er utkledd bidrar til identifikasjon av merkevaren. Derfor er det et prinsipielt vedtak mot den typen aktiviteter for produkter spesielt rettet mot barn, sier sekretariatsleder Wenche Jacobsen til Dagligvarehandelen.

Spør først

Hennes råd til leverandører og kjeder som vurderer å gjøre det samme er derfor: spør først!

– Dersom man vurderer å ha en person som kler seg ut som merkevaren som en del av kampanjen, bør man tenkee seg godt om neste gang. Vi opplever at flere og flere tar kontakt på forhånd når de er i grenseland. Det er ikke bare klagesaker vi har møter om her. Det er også mange for forhåndsavklaringer, sier Jacobsen.

I denne saken mente klager at fotografering av barn i Coop Obs sammen med figuren Mr Freeze og med utdeling av vareprøver av isproduktet er markedsføring særlig rettet mot barn. Klager har derfor fått MFUs medhold i dette. Coop Obs og Galleberg vil innrette seg etter denne vurderingen i fortsettelsen, opplyser MFU.

Powered by Labrador CMS