Nyheter

Godteri for 6,6 milliarder

Norske butikker selger like mye godteri som brus og mineralvann. Men en totalomsetning siste år på 6,6 milliarder kroner, er godteri-gruppen like stor som den samlede omsetningen av snacks, kjeks, kaker og is. Da er ikke løsvektproduktene (cirka to milliarder) med i tallene.

Publisert Sist oppdatert

Godteriene består av fire kategorier: Sjokolade, sukkervarer, pastiller og tyggegummi ? og marsipan. Sjokolade deles inn i plater, bars, poser, ruller og konfekt; sukkervarer i drops, gelé og lakris.

Sjokolade dominererSjokoladeprodukter er den dominerende godteri-kategorien i dagligvarehandelen, med 60,2 prosent av omsetningen og en verdivekst siste år på 11 prosent. Sukkervarenes andel var 20 prosent og verdiveksten 5,1 prosent. Pastiller og tyggegummi, skilt ut som egne kategorier, hadde henholdsvis 11.5 og 8,3 prosent markedsandel og en verdivekst på 8,7 og 12,6 prosent.

ButikkundenGodterikunder er hyppige kunder. 85 prosent av dem som kjøper godteri, gjør det ukentlig eller oftere. Mellom 60 og 70 prosent av alle kjøp omfatter bare ett produkt.Nær 80 prosent av dem som ikke har planlagt å kjøpe godteri, lar seg likevel friste dersom eksponeringen fanger oppmerkomheten deres.59 prosent bruker mindre enn 30 sekunder foran godterihyllene før de velger et produkt.25 prosent av alt godterisalg skjer i november og desember. Det er også salgstopp i påskemåneden

Forbruker? Ca. 13 kg per capita de siste 15 år? Lojal mot favorittmerkene sine, men prøver gjerne nyheterBehovsbasert gruppering:? Til meg selv: Nytelse, sult og over tid? Til deling: Formell deling og servering av gjester? Barn? Gave? Sesong«Til deling»-markedet utgjør 44 prosent og «til meg selv» 21 prosent av omsetningen gjennom dagligvarehandelen. I kiosk- og servicehandelen er de tilsvarende prosentandeler henholdsvis 16 og 40.

Powered by Labrador CMS