Foto: Mariam Butt / NTB scanpix

Nyheter

Godteriskandale: - Kunne vært avslørt av Google-søk

Publisert Sist oppdatert

Nettbutikken gottekungen.se, som spesialiserer seg på import og salg av godteri og brus til svenske priser, stengte dørene i forrige uke. I en e-post til sine kunder skrev selskapet at de stenger sin nettside og Facebook-side med umiddelbar virkning.

Siden november 2017 har fire nordmenn drevet firmaet, som har solgt brus og godteri til svenske priser. I sommer strømmet klagene inn på firmaets Facebook-side om kunder som ikke hadde mottatt varene sine. Et trettitalls kunder kontaktet forbrukerorganisasjonen Forbruker Europa, og etterlyste hjelp til å få tilbake pengene. I går opplyste Gottekungen i et brev til sine kunder at de vil bestrebe seg på å refundere kundenes penger i løpet av januar, skriver Dagbladet.

«Sjokkerende oppførsel». Daglig leder i MaxGodis, Morten Hansson, er ikke nådig i sin omtale av konkurrentens måte å drive forretning på. Han har heller ingen tro på at firmaet vil tilbakebetale penger.

– Hvis de ikke har penger i dag, hvor skal de få dem fra i januar? Vi gjorde selv en prøvebestilling hos Gottekungen 15. august, og har ennå ikke fått noen varer. De har heller ikke svart verken på servicetelefonen eller epost, hevder Hansson overfor Dagbladet.

Situasjonen kunne trolig ha vært en helt annen, dersom kundene hadde brukt noen sekunder på å sjekke firmaets troverdighet, mener han. Hansson synes det virker som om nordmenn er litt naive når det gjelder netthandel.

– Dette kunne ha vært avslørt av et kjapt Google-søk. Hadde de som har handlet hos Gottekungen gjort et par søk eller sjekket anmeldertjenesten Trustpilot, ville de ha skygget banen umiddelbart.

Direktør Ragnar Wiik i Forbruker Europa - Forbrukerrådets avdeling for utenlandssaker - er enig i at det er lurt å sjekke ut ukjente nettbutikker.

– Som regel vil man raskt kunne se om aktøren er seriøs gjennom Google-søk, bekrefter han.

Ragnar Wiik i Forbruker Europa bekrefter at de har mottatt 83 klager mot Gottekungen. Wiik forteller at de som har benyttet betalingskort kan henvende seg til banken. For å få pengene refundert, må man vise til at man har tatt opp saken med Gottekungen.

Talsperson Rino Haugen skriver følgende i en SMS til Dagbladet: "Hei. Vi ønsker på nåværende tidspunkt ikke å kommentere noe utover mailen som er sendt ut."

Powered by Labrador CMS