Nyheter
Hage for 403 millioner
403 MILLIONER: Kjøpmann Knut Hage regner med å selge dagligvarer for 403 millioner kroner i 2009. Men det er planleggingen av et nytt kjøpesenter på Hamar som tar det meste av tiden.
Finanskrisen til tross; senterplanene til en milliard kroner (første byggetrinn) fortsetter som før. Byggestart er planlagt til første halvår 2010 og to år senere skal det nye senteret på Hamar Stadion være klar for de første kundene. Om lag 50 000 kvadratmeter skal brukes til butikker og shopping, resten er kontor, næring og bolig. Kjøpmannsfamilien Hage eier 65 prosent av senterselskapet, resten eies av Olrudgruppen.
Hamar Stadion og flere nabotomer er kjøpt, og Knut Hage viser stolt frem tegningene av det som kan bli innlandets største handelssenter. - Du skal ikke se bort fra at timingen er god. Det blir trolig ledig kapasitet og lavere priser når vi skal bygge, og i løpet av to år kan mye skje. Vi satser på at veksten er tilbake, sier Hage.
Det nye senteret får en større dagligvarebutikk, enten i regi av Hage eller Norgesgruppen. Hva som skjer dagligvarebutikken på CC Mart'n på Hamar er ikke avgjort. - Det som er helt sikkert er at det blir dagligvare begge steder, sier Hage .
Solid
Dagligvarer, aksjer i Norgesgruppen og eiendom har gitt Hage-familien milliardærstatus, ifølge Kapitals årlige oversikt over landets største formuer. Aksjeposten i Norgesgruppen er bokført til 317,7 millioner kroner, men verdien i et åpent marked ligger trolig på mellom 600 og 700 millioner kroner. I tillegg bidrar familiens hovedselskap CC Mart'n Holding med et overskudd på 40,9 millioner kroner (2007).
Hage familien har en sentral plass i Norgesgruppen. Knut Hage er styremedlem i Kiwi, mens kona Anne Grethe Hage er styremedlem i Norgesgruppen. Hage har i lang tid har et tett forhold til Johannson-familien, som også er medeier (35 prosent) i flere av selskapene. - Vi sitter godt rundt flere bord, ja. Det var et riktig trekk av oss å satse på aksjer i Norgesgruppen, slik markedet utviklet seg. Vi har fremdeles vårt eget supermarkedskonsept (CC Mat), men i dag nytter det ikke dersom du ikke er med i en av grupperingene. Og vi valgte riktig. Derfor er tyngdepunktet vårt i ferd med å gå fra dagligvare til eiendom, selv om dagligvare fremdeles er viktig, sier Knut Hage.
Sønnen John Niclas Hage er kommet hjem til Hamar etter flere år i Bama Gruppen. Dermed er en ny kjøpmannsgenerasjon på plass i familiens kontorlokaler i andre etasje på kjøpesenteret CC Mart'n på Hamar.
Sliter på Elverum
2008 prognosen for de fire CC Matbutikkene er et samlet nettosalg på 388 millioner kroner. 2009-budsjettet legger opp til et salg på 403 millioner kroner.Tre av butikkene (Hamar, Gjøvik og Lillehammer) selger hver for mer enn 100 millioner kroner, men Hage sliter med butikken på Elverum som ble etablert i 2007. Hage har investert 25 millioner kroner i butikken som drives fra leide lokaler i Elverum. 2009-budsjettet er på 40 millioner kroner og butikken bidrar med store underskudd.
- Jeg må innrømme at vi sliter mer enn jeg liker på Elverum. Det er et sterkt lavprismarked, og det er tyngre enn ventet for et supermarkedskonsept å få innpass. Samtidig har selve beliggenheten vært en utfordring. Men vi satser videre og har lagt opp en plan frem til utgangen av 2001. Da regner vi med at vi er på plussiden, og at salget er betydelig økt, sier Knut Hage.
- Og hvis ikke?
- Da må vi ta hele etableringen opp til vurdering.
- CC Mat-butikkene er i et marked der lavpriskonkurrentene er sterke, det gjelder vel også på Hamar, Gjøvik og Lillehammer?
- Ja, og utviklingen har gjort det tøffere å forsvare posisjonen. Industrien forsyner lavprisbutikkene med mer ferskvarer enn før, uten at butikkene får kostnadene til supermarkedene. Forskjellene i utvalg blir mindre. Det betyr at vi må være enda mer på hugget for å tilby det lille ekstra, sier Knut Hage.
CC Ekstra er et slikt trekk. Butikkene reklamerer med at det har 17 produkter der råvaren er foredlet til noe ekstra godt, enten det er wokkjøtt svin, fylt svinekam, jegerbiff, svinerulade eller baconbiff.