Næringsminister Jan Christian Vestre har nå mottatt de endelige rapportene om Emv og vertikal integrasjon fra Samfunnsøkonomisk Analyse.
Nyheter
Her er rapportene om Emv og vertikal integrasjon
Samfunnsøkonomisk Analyse har nå levert sine endelige rapporter om omfanget og virkningene av Emv og vertikal integrasjon. Her konkluderes det blant annet med at Emv og vertikal integrasjon har hatt positive virkninger på konkurransen i dagligvaremarkedet.
Samfunnsøkonomisk Analyse har kartlagt omfanget av dagligvarekjedenes egne merkevarer og vertikal integrasjon. De har også gjort en analyse av hvordan dette virker inn på konkurranse, pris og utvalg i dagligvarebransjen.
– Regjeringen arbeider med en rekke tiltak for å styrke konkurransen i dagligvare-markedet, for å bidra til større utvalg og lavere priser for forbrukerne. At noen få aktører eier eller kontrollerer virksomheter i flere ledd av verdikjeden kan ha konsekvenser for konkurransesituasjonen, sier næringsminister Jan Christian Vestre til Nærings- og fiskeridepartementets hjemmesider.
Les rapportene her
20 prosent Emv
SØA foreslår at varemerkene deles inn i fire kategorier:
- Generiske varer (GV) er generiske produkter som selges uten noen form for varemerking. Det kan for eksempel være produkter i løsvekt og i ferskvaredisken.
- Handelsaktørenes egne merkevarer (EMV) er produkter med varemerker som eies av handelsaktører med detaljistsalg, og som hovedsakelig selges gjennom handelsaktørenes egne utsalgssteder.
- Leverandørenes merkevarer (LMV) er produkter med varemerker som eies av leverandører som er uavhengige av handelsaktørene. Leverandøren er uavhengig når ingen handelsaktør eier mer enn 20 prosent av foretaket. Produkter med varemerker der mesteparten av produktsortimentet er omfattet av juridisk bindende eksklusivitetsavtale mellom en handelsaktør med detaljistsalg og en uavhengig leverandør holdes utenfor kategorien.
- Tilknyttede merkevarer (TMV) er en restkategori for alle produkter med varemerker som ikke passer inn i de andre definisjonene. Hovedpoenget med TMV er at det finnes en tilknytning mellom en handelsaktør og varemerket produktet er merket med. Det kan for eksempel være delvis eierskap eller juridisk bindende avtaler.
Rapporten viser at om lag 20 prosent av dagligvarene hos de tre store handelsaktørene var Emv i 2022. I 2017 var tilsvarende andel 17 prosent. Også andelen TMV har økt, fra 7,8 i 2017 til 8,4 prosent i 2022. Andelen generiske varer har falt fra 7,3 til 5,5 prosent. Samtidig er Emv-andelen lav i Norge sammenlignet med andre land.
Totalt sett er det LMV som utgjør den største andelen av dagligvaremarkedet. Andelen LMV var 66 prosent i 2022, i 2017 var den 68 prosent. LMV dominerer hos de tre største handelsaktørene.
Positivt for konkurransen
Analyseoppdraget består av to delrapporter. Den første gir en generell og overordnet fagøkonomisk analyse basert på anerkjent økonomisk litteratur. Det er ifølge rapporten ikke mulig å avgjøre om det er flest positive eller negative virkninger av vertikal integrasjon basert på litteratur og teori alene. Det antas at virkningene vil variere mellom varekategorier.
I andre delrapport er hovedkonklusjonen er at Emv og vertikal integrasjon har hatt positive virkninger på konkurransen i dagligvaremarkedet og forbrukernes valgmuligheter. Det kan likevel oppstå uheldige virkninger på lengre sikt, men sannsynligheten for uheldige virkninger reduseres så lenge det er tilstrekkelig konkurranse mellom handelsaktørene, står det å lese. Derfor bør et sentralt mål være å sikre at det ikke blir færre handelsaktører enn i dag, ifølge rapporten.
Samfunnsøkonomisk Analyse anbefaler å fortsette å overvåke utviklingen av de fire kategoriene av varemerker og å vurdere å skjerpe bestemmelsene i lov om god handelsskikk med tydeligere bestemmelser om hvilke krav aktørene kan stille til hverandre i forhandlinger.