Nyheter

Hever logo og smak

SKØYEN I OSLO: Tine satser på ny logo, ny design og nye smaker for å ta markedsandeler i rislunsj-segmentet. I løpet av seks måneder er ambisjonen å øke andelen fra 56 til 65 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Piano rislunsj-serien kommer med ny design. Det skal gi stor vekst, tror Tine. Det nye på Piano-boksen er blant annet at logoen er hevet såpass høyt opp på boksen at den vil synes selv om boksen blir stående i pappemballasjen den kommer i. Logoen er nå også synlig på baksiden, slik at forbrukeren lett skal kjenne igjen produktet om det står feil vei i hylla. ? Vårt mål er å skape sterke produktidentiteter som kan stå på egne ben, uten massiv reklame- og markedsføring, sier Bjørn Rybakken, kreativ leder i Tangram Design. Ved siden av designbyrået har Tine samarbeidet med emballasjeteknikere i utviklingen av den nye designen.

Viser råvareneI tillegg til endringen av logoplasseringen, er det satt større fokus på de ulike smakene i selve designen. ? Tidligere var det fokus på risen. Nå står smaken i sentrum, med tydelige bilder av råvarene på emballasjen. Omgivelsene til produktet endres stadig. Nye produkter kommer, og konkurransesituasjonen endres. Derfor er det viktig at forbruker lett kjenner igjen produktet, sier Rybakken til Handelsbladet FK.? Design blir på denne måten et viktig konkurranseparameter, legger kollega og daglig leder Line Støtvig til.

Fem prosent dyrerePå grunn av større produksjonskostnader knyttet til den nye designen, blir Tine nødt til å heve prisen på produktet med cirka fem prosent. Produktgruppesjef Johannes Blekeli i Tine tror likevel forbrukernes preferanse for produktet vil øke.? Vi gjør ikke dette fordi det går dårlig med produktet. Tvert imot. Vi har hatt en jevn vekst frem til nå, men nå ønsker vi et hopp. Vi tror det er stort potensial, fordi dette er et underutviklet marked. Vi har ambisjon om at bare designen skal kunne gi en vekst på rundt ti prosent, sier Blekeli.To nye rislunsj-varianter ble også lansert 1. februar: rislunsj med sjokoladesaus og rislunsj med bringebær.

Powered by Labrador CMS