Nyheter

Ica omorganiserer

Ica Norge omorganiserer og adm. direktør Thorbjørn Theie etablerer to profilhus der kjededirektørene får all makt. Samtidig blir dagens innkjøpsavdeling bygget kraftig ned og endret. 30 årsverk blir overtallige i avdelingen.

Publisert Sist oppdatert

Rimi og Ica blir de to profilhusene i Ica Norge, med Thor Linge og Tron Skarpnes som direktører. Matkroken, som ledes av Øivind Dahl, blir en del av profilhuset Ica.

Adm. direktør Thorbjørn Theie organiserer virksomheten slik han er vant med fra sin ledertid i Norgesgruppen. Kjededirektørene får det totale ansvaret for drift, priser, kampanjer, j/m og alt som hører med til kjededriften. Dagens innkjøpsavdeling har til nå tatt seg av kampanjer, priser og j/m, slik at kjededirektørene i praksis har fungert som driftsdirektører. Det vil Thorbjørn Theie ha en slutt på.

– Jeg vil ha et navn som jeg kan henge ansvaret på. Er det noe galt så vet jeg hvem jeg skal ha tak i. Det har vært altfor mye «vi», uten at vi har ansatt noen «vi». Med en slik holdning blir ansvaret lett smuldret bort, sier Thorbjørn Theie til Handelsbladet FK.

Omorganiseringen betyr at dagens innkjøpsavdeling blir kraftig endret. En av årsakene er at Ica Norge nå tar ut litt av synergieffekten fra innkjøps- og distribusjonsavtalen med Norgesgruppen. Det blir fortsatt en viktig avdeling, men mer spisset og målrettet.

Vidar Engen, som har ledet avdelingen, fortsetter som leder også i den nye avdelingen. – Vidar Engen skal ha ansvaret for egne merker (emv), som vi skal satse enda mer på. Han skal også ha ansvaret for masterdata og innkjøp av ikke-salgsvarer og innkjøp av kategorier som brød, fisk, lokalmat og andre ting som ikke ligger i avtalen med Norgesgruppen, sier Theie.

Powered by Labrador CMS