Nyheter

Ingen påske uten påskeegg

Godterisalget til påske øker med cirka 35 prosent sammenlignet med en gjennomsnittsmåned. Nidar har sørget for fylte påskeegg i mer enn 100 år, og påsken i år blir intet unntak.

Publisert Sist oppdatert

Nordmenn vet å kose seg i påsken, og bruker 300 millioner kroner på påskegodteri, forteller Nidar i en pressemelding. Nidar er den største godterileverandøren til påske, med syv av ti toppvarianter i 2014. I segmentet påskemarsipan hadde selskapet en markedsandel på 97 prosent fjor. Den norske godterileverandøren, som nå inngår i Orkla Confectionery & Snacks Norge, forventer å selge 20 millioner små og store påskefigurer i marsipan og sjokolade.

Påskegodtfakta:

· To tredjedeler av alle nordmenn spiser Påskemarsipan fra Nidar, og 40 prosent av marsipanspiserne sier at de ikke kan se for seg en påske uten marsipan.

· Nidar er den aktøren som bidrar med mest av påskeperiodens omsetning på vel 180 millioner. Nidar har en markedsandel på 42 % av påskesalget i verdi (2014).

· Tradisjonen med påskeegg, som finnes i de fleste norske hjem, går langt tilbake i tid. I eldre tider la ikke hønene egg i den mørke årstiden, og eggene kom med våren. Påsken ble derfor også en ”eggfest”. Etter hvert begynte man å gi egg som gaver, og senere dukket tradisjonen med å gi bort påskeegg fylt med godteri.

Topp 10 Påskevarianter (2014):

1. Freia påskeegg

2. Nidar marsipan stor pose

3. Nidar Favoritter Påske

4. Nidar marsipanstenger 5-pk

5. Nidar Kolibripose

6. Nidar sjokoladeegg pose

7. Minde sjokolade påskemix

8. Freia Påskevenner

9. Nidar kolibristenger 3-pk

10. Nidar kolibriegg flow-pk

Powered by Labrador CMS