Ivar Enger og Asbjørn Koller fra Leiv Vidar sammen med Jan Vardøen på pølselansering i går.

Nyheter

Jan Vardøen med ny pølseserie på Narvesen

I går var det verdenspremiere på et nytt pølsekonsept fra Leiv Vidar. Pølsene er laget i samarbeid med Narvesen og kongen av pølser; Jan Vardøen.

Publisert Sist oppdatert

Offisiell presselansering var på Vardøens eget bryggeri, Grünerløkka Brygghus, mandag 19. oktober. Pølsesalget starter på Narvesen om en uke.

­– Jeg opplever at det er høye forventninger og svært god mottakelse, sier salgs- og markedsdirektør Hans Olav Hole
i Leiv Vidar til Dagligvarehandelen.

Pølseprodusenten måtte legge om produksjonen og kjøpe nytt utstyr for å få laget de nye pølsene.

– Det har vært en utfordring å klare å produsere pølser med så høy kjøttandel på det utstyret vi har på anlegget i Hønefoss. Vi måtte derfor både kjøpe nytt utstyr og legge om produksjonsrutinene for å få det til, forteller Hans Olav Hole. I tillegg måtte de få Grünerløkka Brygghus til å produsere sitt IPA-øl, som er ingrediens i en av pølsene, uten gluten.

96 prosent kjøtt

Kongen av pølser-serien fra Vardøen kommer i fire varianter. Alle har hele 96 prosent kjøttandel, og restauranteieren har også utviklet eget surdeigsbrød og garnityr til alle pølsene.

De fire sortene er IPA-pølsa (med India pale ale-øl fra Grünerløkka Brygghus, krydret med muskat og pepper og toppet med rødløkrelish), Kongepølsa (mildt krydret og toppet med skogsoppsalat), Vardøen BBQ (med ekte BBQ-krydder, muskat og pepper og toppet med Vardøens hemmelige BBQ-saus), samt Fenikkel (Italiensk-inspirert med hele fennikelfrø, toppet med italiensk tomatsalat).

– Vi har aldri produsert pølser med så høy kjøttandel på anlegget vårt på Hønefoss, og så vidt vi vet finnes det heller ingen andre pølser i det norske markedet for varme pølser på farten med like høy kjøttandel – 96 prosent, sier han.

Dette er et konsept utviklet for og sammen med Narvesen.

– Det kan tenkes at andre kanaler eller kunder på sikt også skal få lov til å selge disse produktene, men det må da skje i tett dialog med Narvesen og Jan Vardøen, presiserer Hans Olav Hole.

133 Narvesen-butikker av totalt 354 har valgt å selge alle variantene.

– Det er kjøpmennene selv som har bestemt om de vil ta inn alle fire, alt etter hvor stor plass de har i butikk og hvor mye pølser de vanligvis selger. Alle Narvesen-butikkene i Norge vil ha IPA-pølsa, sier Hole.

Foto Leiv Vidar
Powered by Labrador CMS