Nyheter

Julemarsipan ? en helnorsk tra

SANDAKER I OSLO: I perioden oktober til desember er julemarsipan det nest største godteriproduktet i Norge, etter Freia Melkesjokolade. I år regner landets eneste julemarsipanprodusent, Nidar, med at nordmenn vil spise mer enn 40 millioner marsipanfigurer, derav 10 millioner marsipangriser.

Publisert Sist oppdatert

? Det er mye ritualer og tradisjon rundt jul og godteri. Ønskene og behovene er litt annerledes enn i året forøvrig, blant annet ved at mange ønsker å gjøre det samme som de gjorde da de var barn. Vi kjøper godteriprodukter som skaper julestemning, og øverst på listen over tradisjonsrike julegodterier i de fleste hjem står marsipangrisen, sier informasjonssjef Ellen Behrens.Ellers kan hun opplyse at det i juletider er en betydelig økt omsetning av produkter til deling, det vil si godteri som er egnet til uformell hygge sammen med familie og venner, og til finere servering på juledagene. I tillegg kommer kjøp av konfekt brukt som gave. To av tre konfektesker selges til jul, og Nidars bestselger er tradisjonsrike Sfinx.

Bare norskSesongvaresjef Monica Aspegren forteller at julemarsipan er et helt spesielt norsk fenomen. Julemarsipan i rød forpakning og helst i griseform er en tradisjon man ikke finner i noe annet landMen det dreier seg ikke bare om julemarsipan. Også annet godteri med en liten julevri selger bra. Laban og Bamsemums i ekstra store julepyntede pakninger, og en egen juleblanding av Nidar favoritter, er populære produkter. Det samme gjelder store sjokoladeplater, som de senere årene har økt betydelig mot juletider. Denne høsten satser dessuten Nidar ekstra på produkter til deling ved å lansere Troika-biter og Gullbrød-biter i pose.

Flinke dagligvarekjeder Dagligvarehandelen er i følge Behrens den overlegent største salgskanalen for julegodteri, og står for mer enn 70 prosent av omsetningen i perioden september til desember.? Mitt inntrykk er at dagligvarekjedene er flinke med hensyn til sortimentsanslyser og å sørge for riktige innkjøpsvolumer. Når det gjelder presentasjonen i butikk, er det viktig å sette av plass til omsetningsøkningen, og å fronte de produktene som er spesielt populære. Sortimentet forandrer seg forøvrig ikke så mye fra år til år, all den stund tradisjonsaspektet gjør det vanskelig å bringe inn nye juleprodukter, fremholder Monica Aspegren.

Dobling i desemberNordmenn spiser dobbelt så mye godteri i desember som i årets øvrige måneder. Gjennom hele høsten stiger forbruket av godteri jevnt og trutt og når høyden i desember. Det er julemarsipan, konfekt og sterke merkevarer spesielt innen til deling-segmentet som øker mest. To av tre konfektesker kjøpes til jul, og mest poplære er Sfinx og Kong Haakon.

StørstNidar er Norges største godterileverandør med en markedsandel på 30,5 prosent, og er samtidig den leverandøren som har størst omsetning av produkter tilpasset julen. Når det gjelder julemarsipan, har Nidar en 95 prosent markedsandel. Fjorårssalget var 124 millioner kroner. Julemarsipanen lages etter samme oppskrift som da fabrikken i Trondheim åpnet i 1915.

Powered by Labrador CMS