Nyheter

Kjempevekst for frosne bær

Salget av frosne bær har økt med 13,5 prosent i volum og 15,5 prosent i verdi det siste året. Eldorado er den store vinneren i en kategori med 60 prosent emv!

Publisert Sist oppdatert

– Jeg kan ikke si konkret hvor stor vekst vi har hatt, men vi ser en veldig god utvikling for frosne bær. Veksten er i hovedsak organisk, men vi har også fått bedre distribusjon og når bredere ut enn før, forteller informasjonssjef Kine Søyland i Norgesgruppen til Handelsbladet FK.

Synligere

– Eldorado har størst fremgang i verdiandel, med 2,9 prosentpoeng. Hva tror du er forklaringen på den sterke posisjonen?

– Jeg tror det skyldes flere ting. Vi har redesignet mange av produktene, og jeg merker selv som forbruker hvordan Eldorado-merket står bedre i hylla nå. Eller ligger i dette tilfellet, da. Produktene er mer synlige og legges bedre merke til, sier Søyland.

En annen positiv faktor mener hun er at de frosne bærene kommer i et bredt sortiment.

– God kvalitet og bredt sortiment gjør at folk har hatt gode erfaringer med vårt merke tidligere, og da velger de det gjerne igjen, tror informasjonssjefen. – Konkurransedyktige priser gjør også sitt til at de det faller i god jord og er også mye av grunnen til veksten, sier Kine Søyland.

– Du sier at mye av veksten er organisk. Har Eldorado fokusert mye på nyheter det siste året?

– Det er jo grenser på hvor mange sorter bær det er i dette landet. Vi har allerede et veldig bredt utvalg, sier Kine Søyland.

60 prosent emv

Legges tallene for Eldorado, Coop og Ica sammen ser vi at dette er en kategori med 60 prosent emv-andel.

– Finnes det kategorier i norsk dagligvarehandel der emv-andelen er høyere?

– Jeg sitter ikke med detaljkunnskap om de ulike emv-andelene, og det er vanskelig å si hvorfor andelen emv er så høy her. Det var og er vel få sterke merkenavn i denne kategorien, og det virker som leverandørene er tilfredse med å levere til emv. Når dét er sagt, skal du ikke kimse av Eldorado som merkenavn. Mange tenker at Eldorado er et merke og forbinder det med frukt, bær og grønnsaker, sier Kine Søyland.

Hun understreker også at dette er en spesiell kategori på grunn av norsk landbrukspolitikk og de mange tollmurene og særlovene som følger med den.

– Den gjør at det ikke er så lett å importere, og det kan bli lite lønnsomt med denne typen varer, sier Søyland.

Mer og mer helsefokus

– Men hvor blir det av utfordrerne?

– Godt spørsmål! Vi gjør ikke noe for å være spesielt proteksjonistiske i forhold til frosne bær. Det finnes en del nisjeprodusenter, men ellers er det få utfordrere. Vi har jo fått til en god utvikling selv og det er mange heldige faktorer som spiller inn, sier Søyland.

– Tror du den gode utviklingen fortsetter?

– Jeg ser ingen grunn til at den ikke skal fortsette. Det blir bare mer og mer fokus helse og sunnhet, og smoothieblandingene våre vokser godt.

Powered by Labrador CMS