Nyheter

Klar for rekordjul?

«Den som tar seg tid til å gjøre litt ekstra akkurat den måneden som er igjen til jul, vil kunne nyte godt av det i lang tid fremover.»

Publisert Sist oppdatert

Kundene dine kommer til å bruke mer på julehandelen enn noen gang, spår HSH. Julehandelen ? den delen av desember-handelen som er ekstra i forhold til resten av året ? anslås til 10,7 milliarder kroner brutto.I de tallene er faghandelen også med. Men det er ikke bare den som selger tradisjonelle julegaver, som skaffer seg en viktig del av overskuddet sitt i desember. Også i dagligvarebutikkene er som kjent desember viktig.

Renteeffekten får æren for at du kan se frem til ekstra god desember-handel i år ? med mindre strømleverandørene legger på prisene og skaper pessimisme blant forbrukerne, da.Det er lett å se seg blind på alt ekstraarbeidet som skal til for å få butikken gjennom desember på en god måte. Det enkleste er å spa varene gjennom systemet, og vente til januar med å puste ut. Men den som tar seg tid til å gjøre litt ekstra akkurat den måneden som er igjen til jul, vil kunne nyte godt av det i lang tid fremover.

I desember er kundene alltid ekstra villige til å bruke flere kroner enn vanlig på mer eksklusiv og dyrere mat, med mulighet for å ta ut høyere marginer. Og når kundene føler at de har god råd, er de også ekstra villige til å koste på seg luksus i mat- og drikkeveien. Den neste måneden opplever forbrukerne en sjelden kombinasjon av julens luksusønsker og ekstra god råd.Butikker flest vil sikkert benytte anledningen til å prøve å selge litt ekstra i travle adventsuker. Men de dyktigste butikkene kan få til enda litt mer: Bruke årets siste uker til å prøve å gi kundene gode vaner som bringer dem tilbake gang etter gang, og som venner dem til at det er verdt å bruke litt mer av lommeboken i akkurat din butikk også etter at julestria er over.Klarer du dét, blir plutselig julehandelstallene noe mer enn bare kjedelig statistikk i avisene.

Powered by Labrador CMS