Nyheter

Kongen, blondinen og guttungen

Publisert Sist oppdatert

Hver dag smører nordmenn over 20 millioner brødskiver med pålegg. Kampen om å komme på skiva er tøff. Produkter med personlighet og en historie å fortelle, øker i popularitet og kaprer stadig flere kunder. Blant dem er sardinkongen, den blonde budeia og gladgutten på gul boks vinnere.? King Oscar, Stabburets leverpostei og Synnøve Finden tilhører nostalgiske og tradisjonsrike nisjer. De har en historie og en personlighet som skiller seg ut, sier førsteamanuensis Magne Supphellen på merkevareprogrammet ved Norges Handelshøyskole.? Som kunder vil vi gjerne handle på autopilot, og da trenger vi varer vi har et forhold til. Det kan være varer vi er vokst opp med eller som vi synes vi kjenner, sier partner Monika Sandnesmo i rådgivningsbyrået Kulturanalytikerne.Mens Kong Oscars portrett ble utlånt med skriftlig tillatelse fra hoffet for hundre år siden for å få fart på sildesalget, var den første gutten på leverposteiboksene sønn av en fabrikkarbeider. Synnøve Finden, derimot, står både på og bak produktet. -?Hun er ikke en fiktiv produkt pin-up. Gården som pryder ostepakkene fra Synnøve Finden finnes den dag i dag, og er fremdeles i familien Findens eie, sier markedssjef Anita Røed i Synnøve Finden.

Powered by Labrador CMS