Runar Hollevik, konsernsjef i NorgesGruppen og ferskvareansvarlig og Ane Eriksen Lierhagen på Meny Skøyen.

Nyheter

Konsernsjef i NG: – Jeg er godt fornøyd med utviklingen i 2018

Publisert Sist oppdatert

I 2018 økte antall kunder i Norgesgruppens butikker og handlekurvene ble større. 1,2 millioner kunder var innom butikkene daglig, 150.000 flere enn for fem år siden.

Driftsinntektene økte med 2,2 milliarder kroner til 87 milliarder kroner i 2018, et år da Norgesgruppen hadde fem færre butikker enn fjoråret. 80 prosent av Norgesgruppens totale vekst på 3,3 prosent var organisk, altså fra eksisterende butikker.

– Jeg er godt fornøyd med utviklingen i 2018. Med serviceinnstilte medarbeidere og gode butikker klarer vi å vinne kunder i et tøft marked, takket være innsatsen til ansatte i hele organisasjonen, sier konsernsjef Runar Hollevik i en pressemelding.

Kjedene vinner terreng i hvert sitt segment og Kiwi er vekstvinner i bransjen med 4,1 prosent. For andre året på rad sparte kundene over 1 milliard kroner i Trumf-bonus,

– Vi har aldri hatt bedre og mer effektive butikker enn vi hadde i 2018. Våre supermarkeder Meny og Spar har best utvalg av mat og drikke, vår lavpriskjede Kiwi har gjennom året befestet sin posisjon som prisleder i bransjen, og vi har kjøpmenn i distriktene i Joker og Nærbutikken som tilbyr kunnskap og service der folk bor, sier Hollevik.

Kiwi, Spar, Meny og Joker har kuttet 356 tonn plastemballasje fra frukt og grønt i 2018, og satt seg mål om å redusere plastbruk med 20 prosent innen 2025. I 2018 investerte Norgesgruppen 3,6 milliarder kroner i bedre butikker, mer effektiv drift, teknologi, fornybar energi og kompetanse.

Powered by Labrador CMS