Nyheter

Lidl på postordre

En egen nettbutikk for nonfood. Det er siste nytt fra Lidl foran julehandelen. I Tyskland skal kjeden selge 30 til 50 forskjellige produkter til enhver tid - de samme varene som dukker opp som lokketilbud i butikkene.

Publisert Sist oppdatert

I oppkjøringen til jul lanserer Lidl i Tyskland en egen nettbutikk. Den skal trekke frem 30 til 50 forskjellige nonfood-produkter. Produktene er de samme som er på tilbud i kjedens vanlige butikker.

KORTTIDSSALG

Ifølge Lebensmittel Zeitung skal hvert enkelt av nettproduktene til Lidl bare være mulig å kjøpe i to uker. Det følger opp filosofien fra de fysiske butikkene, der de brukes dels som lokketilbud og dels for å få opp impulssalget av varer med god brutto.

Planet Retail tolker julebutikken som et skritt videre i et marked der Aldi og Lidl møter tøff konkurranse. Tidligere var nonfood-tilbudene et verktøy som bedret både fortjenestemarginen og kundetrafikken. Men nå gjør mange andre det samme: Lavpriskjedene oversvømmer markedet med tilbud på brødristere og pc-er, og kaffekjeden Tchibo lokker kundene med alt fra verktøy til klær for å gjøre hvert besøk til en ny opplevelse.

MARGINER

Nettbutikken gir Lidl muligheten til å ta andeler i en del av markedet med høyere marginer enn smør og yoghurt. Ikke minst peker analytikerne hos Planet Retail på at nettsalget av hjemmeelektronikk ventes å øke kraftig de nærmeste årene.

Likevel har ikke nettsalg vist seg å være noen gullgruve for andre som har prøvd den samme filosofien. De stadig flere nonfood-tilbudene rundt i alle slags kjeder, gjør at mange sliter med usolgte varer. Men de usolgte varene blir gjerne like usolgte selv etter en periode som tilbud på nett. Det er i hvert fall erfaringen fra Tengelmanns lavpriskjede Plus, som startet nettbutikk med nonfood for fem år siden. Salget av overskuddsvarer i nettbutikken er mikroskopisk sammenlignet med produktene som bare finnes på nett, ifølge Plus.

IKKE BARE DUMPING

Lidl har lært av den erfaringen, og kommer ikke bare til å bruke nettbutikken som et sted å dumpe overskuddsvarer. Kjeden ventes også å satse på tidsbegrensede spesialtibud eksklusive for nettbutikken, for å trekke til seg kundene.

Netthandel med mat er heller ikke særlig aktuelt for Lidl i denne omgang. Også i Tyskland er marginene for små og kundene for prissensitive til at det er realistisk å lykkes med nettbutikk med mat i stort omfang.

Powered by Labrador CMS