Nyheter

Lidl tilpasser seg

GRØNLAND I OSLO: Borte er kravet om eget bygg, parkeringsplasser og størrelse. Borte er den ensidige emv-satsingen, og nå har Lidl også innført «norske» kasser. Med sin første butikk i Oslo er Lidl mer tilpasset det norske markedet enn noen gang. Nye butikkvarianter tilpasset beliggenheten skal nå gi fart på ekspansjonen.

Publisert Sist oppdatert

Lidl er endelig på plass i Oslo, etter vel to år med etableringsplaner. Den første butikken på Grønland vitner om kjedens nye strategi om å tilpasse seg både markedet og forbrukeren. For her har Lidl hverken eget bygg eller parkeringsplasser, som har vært utgangspunktet for etablering andre steder.

Med sine 600 kvadratmeter er butikken også mindre enn standarden på 1000. - Vi må tenke annerledes og tilpasse oss markedet vi skal inn i. Det ser vi resultatet av her, og det kommer vi til å fortsette med, sier eiendomssjef Frank Sulebakk i Lidl til Handelsbladet FK.

IKKE BARE BRA

For selv om Sulebakk er «kjempefornøyd» med satsingen i Norge så langt, har det ikke gått like bra for alle butikkene. I løpet av de to årene Lidl har operert i Norge, har kjeden fått erfare at nordmenn ikke vil kjøre særlig langt for å handle i den tyske kjeden.

- De som ikke ligger optimalt til i forhold til tilgjengelighet, omsetter heller ikke så bra. Det ser vi. Derfor satser vi nå i større grad på å ligge i handelssentre, der det er masse folk, som denne i Oslo, konstaterer Sulebakk, og legger til: - Så lenge butikken befinner seg på rett plass, er vi åpne for mange forretningsvarianter. Frank Sulebakk ser for seg lignende butikklokaler i andre norske byer.

FULL FART

Og eiendomssjefen lover full ekspansjonsfart i mange år enda, selv om kjeden så langt ikke har nådd etableringsmålene. Lidl skulle hatt over 70 butikker i Norge på dette tidspunktet, men har foreløpig ikke kommet lenger enn til nummer 47. - Det har tatt noe lenger tid enn vi trodde, men vi venter heller litt lenger på å få de riktige beliggenhetene fremfor å kjøre på med nyåpninger som ikke er ideelle, sier Sulebakk.

- Vi er her for å tenke langsiktig, og må bare akseptere at ting noen ganger tar tid. Vi har fullt trykk på ekspansjon, legger han til.

I Oslo kommer kjeden til å kjøre på med så mange butikker det er behov for. Da er det snakk om minst 20. Og de vil ligge i hele Oslo, ikke bare på østkanten. - Det er mange som tror vi ikke kommer til å etablere oss på Oslo vest, men vi vil dekke hele markedet, for alle kundegrupper er representert hos oss, fastslår Sulebakk.

NYE KASSER

Men det er altså ikke bare i forhold til bygget og selve butikken at Lidl tilpasser seg. Også på sortimentssiden har det skjedd store forandringer siden Lidls første butikk i Norge.

Handelsbladet FK har tidligere skrevet om Lidls stadig større inntak av norskproduserte varer. Andelen er nå oppe i 40 prosent, og aviser og ukeblader har fått fast plass ved kassa, akkurat som i andre norske butikker. - Det er ikke et nederlag for oss å tilpasse sortimentet. Vi må føle oss frem i markedet, sier Sulebakk.

Nytt på Lidl i Oslo er også standardkasser, med pakkemuligheter som i en hvilken som helst annen norsk dagligvarebutikk, komplett med røykskap. Handlekuver er også på plass.

Frank Sulebakk vil ikke direkte si at diskpakkingen ikke har fungert: - Men kunden er vant med andre kasser, og vi vil rette oss etter det kundene vil ha. Nå tester vi det ut i denne butikken, så vurderer vi om vi skal fortsette med det i nye butikker fremover, sier Frank Sulebakk, som er overbevist om at Lidl vil lykkes i Norge.

Powered by Labrador CMS