Nyheter

Lidls PR-seier

«Pressearbeidet i det tyske konsernet drives etter Christian Michelsen-modellen: Nå gjelder det å holde kjeft.»

Publisert Sist oppdatert

Vi uttaler oss ikke til pressen. Ingen kommentar. Det kan vi ikke si noe om.Slik, med variasjoner, har det stått på trykk i storparten av Norges aviser én eller flere ganger i forbindelse med Lidls arbeid med å etablere seg i Norge. Pressearbeidet i det tyske konsernet drives etter Christian Michelsen-modellen: Nå gjelder det å holde kjeft.Journalistene raser, som alltid når noen står for det motsatte av åpenhet. Forbrukerne lurer kanskje litt, men bryr seg for det meste ikke i det hele tatt. Og Lidl selv kan bare gni seg i hendene over den vellykkede strategien.

For vellykket har den vært. En kjede som hadde innkalt pressen og sagt at den vil til Norge, for så i neste omgang å slippe planene skritt for skritt på passende tidspunkter, ville ikke vært i nærheten av å få så mange spaltemetre og etertimer som det Lidl har klart.Bak filosofien ligger delvis den stivbente formalismen og hemmelighetskremmeriet som finnes mer enn ett sted i tysk næringsliv. Men kjeden er nok heller ikke helt uten kjennskap til hvordan journalister tenker.

Per Roskifte i NorgesGruppen sier det til Handelsbladet FK denne uken (side 14): Det er underlig at en dagligvarekjede som ikke har åpnet en eneste butikk, har klart å få så mye medieoppmerksomhet. Han har helt rett. Men noenlunde habile journalister foretrekker å skrive om de tingene som kildene holder kjeft om fremfor å klippe og lime sammen pressemeldinger. Da kan det lett ta av når noen gjør hemmelighold til leveregel: På den ene siden fordømmer mediene lukketheten, på den andre siden slåss de om å fortelle om det som angivelig forsøkes hemmeligholdt.

Lidl har fått voldsomt mye omtale. Det kommer kjeden fortsatt til å få ? i hvert fall så lenge det finnes mange nok lesere som vil lese om kjeden.

Powered by Labrador CMS