Synlige: Nyheter er tydelig eksponert i Meny. Fra denne endereolen hos Meny Strømmen Stor-senter kan man plukke med seg to av høstens storselgere, fra henholdsvis Red Bull og Monster.
Nyheter
Like mange nyheter som før
Det kan se ut som at antall lanseringer i L3 ikke er påvirket av dyrtiden vi nå er inne i. Både Norgesgruppen og Coop rapporterer om like mange nyheter som tidligere i dette lanseringsvinduet.
Dagligvarehandelen har spurt kjedene om hvor mange nyheter som ble lansert i butikkene i september, hvor mange av disse som var kjedenes egne merkevarer, og om dette er færre eller flere produkter enn på samme tid de foregående to årene.
Coop: 800 nyheter
Coop lanserte cirka 800 nyheter i september-vinduet, variert mellom kjeder og sortimentsklasse.
– Nærmere 140 emv-produkter er klare i ny eller forbedret versjon. Dette tallet inkluderer både nyheter og endringer. Av disse er det rundt 90 nyheter, som gir veldig god verdi for pengene. Dette er cirka på samme nivå som tidligere år, så det er ikke store forskjeller, forteller kommunikasjonsrådgiver Simen Kjønnås Thorsen i Coop Norge.
– Hva er høstens mest populære lanseringer så langt?
– Det er fortsatt litt tidlig å si. Men den nye serien vår Coop Slow Cooked er noe vi har tro på. Dette er produkter som passer når du har lyst til å spise godt og samtidig ønsker middagen raskt ferdig. Ellers er brødene våre i Smak-serien veldig populære. I dette lanseringsvinduet kom vi med et saftig rugbrød med syrlig smak. I tillegg har vi troen på posemiksene med vafler og pannekaker, sier Thorsen.
NG: Økologi i vekst
Høstens lanseringsvindu i Norgesgruppen er omtrent på størrelse med det L3 pleier å være. Tallene viser nærmere 600 reelle forbrukernyheter til dette vinduet.
– Med reelle forbrukernyheter mener vi altså ikke pakningsendringer, designendringer etcetera. Av nyhetene til dette vinduet var nærmere 60 emv-produkter, forteller kommunikasjonssjef Kine Søyland.
– Det som kanskje er mest interessant å merke seg fra dette vinduet, er at det kom relativt mange økologiske produkter, og vi ser også at det er mange nyheter innenfor lokalmat og matskatter, fortsetter Søyland.
At mange av disse lokalvarene også er økologiske, kan se ut til å være en vesentlig årsak til at økologi øker. Kommunikasjonssjefen tror også at økt oppmerksomhet mot og diskusjon rundt temaet ultraprosessert mat åpner døren litt ekstra for produsenter av «ren» mat.
Salgsvinnerne i Meny
Nordmenn er generelt veldig glade i nyheter og liker å teste nye produkter. Utfordringen for nykommerne er å bli valgt igjen. Graden av gjenkjøp er avgjørende for hvorvidt en nyhet lykkes og blir værende i hylla, eller om den ryker ut igjen.
Meny tok inn over 500 nyheter nå i høst, også her er tallet omtrent som tidligere nyhetsvinduer om høsten.
– De mest populære nyhetene er Freia Boble, Monster Ultra Black og Red Bull vinterpæresmak, forteller kommunikasjonsrådgiver Nina Horn Hynne i Meny. som også synes det er gøy at Tine Cottage Cheese mager vanilje er den fjerde mest solgte nyheten i Meny.
– Dette er svært bra med tanke på at det er snakk om cottage cheese. Erfaringsen er at det blir størst prøving av nye varianter av snacks, drikke og godteri, sier hun.
Cottage cheese er rik på proteiner og inneholder lite fett, og brukes i alt fra iskrem, pannekaker og dip til frokostmåltider og smoothie.
Rema: Satser på XXL
– I vårt siste nyhetsvindu ble det lansert 126 nyheter i Rema 1000s butikker. I 2022 var det 182 og i 2021 var det 215, sier kategori- og innkjøpsdirektør Line Aarnes. I tillegg kommer 47 emv-nyheter i høst. Antallet varierer noe fra år til år, men her er ingen store endringer.
Aarnes gjør oppmerksom på at tallene inneholder reelle nyheter og mindre justeringer, som designendring, pakningsstørrelse, emballasje med mer.
– Tallene kan på ingen måte alene forklare utviklingen i sortimentet vårt, eller en fallende innovasjon- eller endringstakt i dette. For å få et godt bilde av dette må man gå noe dypere og se på totalendringer gjennom alle vinduene i løpet av ett år, understreker hun.
Større forpakninger
– Kundene våre har spesielt etterspurt produkter i større forpakninger. Derfor gjorde vi i høst en re-lansering av XXL-konseptet vårt med nytt design og flere produktnyheter. På denne måten blir det enklere og billigere for kundene våre å gjøre storinnkjøp, sier Aarnes.
– Er kundene like interessert i å teste nyheter som før?
– Ja, det opplever vi. Kundene ønsker fremdeles nye smaker og nye måter å lage hjemmelaget mat på, noe som er veldig positivt.
– Hva er høstens mest populære lanseringer så langt?
– Nyhetene våre under middagskonseptet «Middag under hundrelappen» er svært populære. Ikke minst har tacogratengen falt spesielt i god smak hos kundene.