Nyheter

Logistikk og følelser

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

En av de få Lidl-butikksjefene som drev med overskudd, trekker frem logistikken som en viktig grunn til at Lidl bommet så mye i Norge. Hver gang butikken på Gol fikk nye varer, kostet det kjeden 10 000 kroner, forteller Tore Sliper på side 4-5 i Handelsbladet FK denne uken. Logistikken burde vært et enkelt regnestykke for Lidl. Så lenge kjeden hadde én eneste butikk i Hallingdal, for fortsatt å bruke den nedlagte Gol-butikken som eksempel, skulle det ikke noen stor matematiker til for å finne ut at det ville koste tid og penger å få frem varene dit.

Det er mulig norsk logistikk og norske avstander kom som en overraskelse på toppledelsen i tyske Neckarsulm. Men i så tilfelle skyldes det dårlig forarbeid. Avstander, veistandarder og fergepriser kan man finne enkelt på nett, til og med uten å kunne et ord norsk. Problemet er snarere at gjennomføringsviljen ikke var der lenger. Hele Lidl-systemet, og mange partnere, analytikere og konkurrenter, visste at kjeden var villig til å drive i mange år med tap. Akkurat på logistikken ville tapene blitt mindre etterhvert som butikknettet skulle utvides. Men da Lidl bommet på tallene, bestemte kjeden seg for å droppe de planlagte tapene og selge seg ut.

Når Lidl forsvinner fra Norge, er det vel så interessant å se på følelser som på tall. På den ene siden: Følelsene blant norske forbrukere og skepsisen til ukjente varer, som gjorde at den nye kjeden fikk problemer med å tiltrekke seg så mange kunder som den trengte. Det førte til at Lidl tok inn en god del norske merkevarer etter en stund, men da begynte det å bli lovlig sent. Da de norske varene endelig kom inn i butikkene, ville det vært mulig å få forbrukerne til å oppfatte det ved hjelp av en profesjonell mediestrategi. Men den delen av organisasjonen manglet hos Lidl. Selv om det var slutt på «hold kjeft for enhver pris»-taktikken som var svært så vellykket i starten (om vi regner i spaltemillimeter), hadde ikke kjeden den kompetansen som skulle til for å utnytte endringen til å få positiv omtale.

På den andre siden: Følelsene som de ansatte står med over for arbeidsplassen. Stikk i strid med både medieoppslag og fagforeningsspådommer klarte Lidl å skape en firmakultur der et stort antall ansatte er stolte av arbeidsplassen sin og akkurat så negative til andre kjeder som de bør være for å være motiverte til å konkurrere skikkelig. Odd Reitan er en av Norges beste bedriftskultur-byggere. Han har overtatt kjeder med en kultur radikalt forskjellig fra Remas tidligere. Det har ikke gått bare bra - både i Narvesen og 7-Eleven har det vært kontroverser. Det blir ingen dans på roser å omvende tidligere erkekonkurrenter i Lidl, heller.

Powered by Labrador CMS