Det amerikanske lagerstyringsselskapet Manhattan Associates har inngått en samarbeidsavtale med Norgesgruppen og Meny.

Nyheter

Manhattan Associates satser i Norge

Med dagligvarekjemper som Carrefour, Monoprix og El Corte Ingles på kundelisten, tar det amerikanske lagerstyringsselskapet Manhattan Associates første steg inn på det norske markedet med Meny og Norgesgruppen.

Publisert Sist oppdatert

­– Norge er et langstrakt land, der de geografiske forholdene gjør at ikke alle har tilgang til like spennende varer overalt. I tillegg er nordmenn kvalitetsbevisste forbrukere. Derfor ser vi på Norge, og resten av Norden, som attraktive markeder for oss å komme inn i, sier Norden-sjef Craig Summers i Manhattan Associates i en pressemelding.

Det amerikanske selskapet, som er notert på Nasdaq-børsen i USA, er ansett for å være en av verdens ledende leverandører av lagerstyringssystem. Nylig ble den første avtalen i Norge underskrevet med Norgesgruppen, som står bak kjeder som Kiwi, Spar, Joker og Meny.

Innovativ løsning

Det er sistnevnte dagligvarekjede som skal benytte seg av den skybaserte lagerstyringsløsningen Manhattan Active WM for å kunne møte økende leveringsforventninger fra forbrukerne. Meny er i ferd med å etablere et netthandelslager på 13.000 kvadratmeter i Oslo, som skal stå klart høsten 2024.

– At Norgesgruppen og Meny nå har valgt oss som samarbeidspartner, er vi veldig glade for. Manhattans innovative løsninger gjør at partnerne våre kan møte kundenes behov på en god måte, ikke bare i dag, men også langt inn i fremtiden, frremholder Summers.

I tillegg til Norgesgruppen, har det amerikanske selskapet også inngått avtaler med Ica i Danmark og Hagar på Island. Fra før av samarbeider selskapet med internasjonale navn som Carrefour, Monoprix og El Corte Ingles.

Holde tritt med forventingene

– Som et svar på den forventede etterspørselen i nettbutikken, er vi i ferd med å bygge et nytt netthandelsvarehus som vil forbedre kundeservicen i hele hovedstadsområdet. Med det nye anlegget vil vi få et enda større utvalg, inkludert ferskvarer, bakeri, ferdigmat og håndkuttet kjøtt, fisk og ost – alt av høy kvalitet, sier adm. direktør Vegard Kjuus i Meny.

Han har høye forventinger til at Manhattans skybaserte lagersystemløsning vil hjelpe dagligvarekjeden å oppfylle kundenes behov. Ifølge Per Ola Drøpping, som er adm. direktør i Norgesgruppen Data, har dagligvarekjeden innført denne nye løsningen som en respons på at nettsegmentet fortsatte å vokse.

– Vi måtte analysere forsyningskjeden og lagerkapasiteten vår for å holde tritt med kundenes forventninger, både online og i butikk. Med et så ekspansivt nettverk av butikker og en stadig mer aktiv kundebase på nett, er det en fulltidsutfordring å møte kundenes ofte krevende forventninger, sier Drøpping.

Powered by Labrador CMS