Nyheter

Matmomsen halveres

I min tid som landbruksminister har jeg vært opptatt av å bidra til lavere forbrukerpriser på mat. Reduksjoner i målprisene i fjorårets jordbruksavtale, svært beskjedne økninger i årets avtale ? og ikke minst den forestående reduksjonen av momsen på mat fra 24 % til 12 % fra 1. juli, vil bidra vesentlig til å styrke den norske matsektorens konkurranseevne i forhold til Sverige og sikre forbrukerne billigere mat.

Publisert

I regi av flere FoU-institusjoner er det etablert et overvåkingssystem som skal gi løpende innsikt i prisutviklingen på de ulike ledd i matvarekjeden. Det er satt i gang og gjennomført flere undersøkelser som skal gi bedre kunnskaper om prisdannelsen på mat og hvilke marginer en opererer med på ulike ledd. Videre skal utviklingen i forhold til nabolandene dokumenteres. Konkurransetilsynet gjennomfører også en løpende overvåking av konkurranseforholdene, bl.a. ved å dokumentere prisforskjeller i handelen og påse at det ikke skjer konkurranseskadelig samarbeid mellom kjedene.

Stortinget har vedtatt at merverdiavgiften på mat skal reduseres til 12 % fra 1. juli i år. Dette reduserer statens inntekter med om lag 6,5 milliarder kroner. Jeg er svært opptatt av at dette blir en reform som virker. ? At forbrukerprisene faktisk går ned, og at prisforskjellene i forhold til våre naboland blir redusert. Den forestående momsreformen innebærer at noe blir dyrere, men prisen på mat skal gå ned. Det betyr nesten 10% lavere pris på matvarer ? eller 10% mer matglede for pengene. I tillegg blir det 10% mindre grunn til å handle mat i Sverige. Kundene, ikke minst barnefamiliene, får en billigere handleopplevelse og mulighet til å unne seg litt mer av det som er godt. Dagligvarebutikkene får også gode nyheter å by sine kunder; Stortingets vedtak om reduksjon i matmomsen blir positiv for alle dem som bruker mye av pengene sine på mat.

Som et virkemiddel for å sikre at momsreduksjonen i størst mulig grad kommer fram til forbrukerne, vil vi ha en informasjonskampanje i TV, radio og ukepressen. Hovedmålene for denne er:· Gi folk kunnskaper om hva momsreduksjonen innebærer.· Få folk til å følge godt med i prisutviklingen på matvarer fra 1. juli. Kampanjen begynner siste uke av juni, fortsetter litt ut i juli og gjentas første halvdel av august som en påminnelse om momsreduksjonen. Hovedbudskapet er positivt ladet, og vi ønsker ikke å oppfordre folk til mistenksom detektiv-virksomhet verken i butikkhyllene eller i kassa. ? Men vi synes det må være bare positivt for alle parter dersom folk passer litt ekstra på. Bevisste og våkne forbrukere er en forutsetning både for reell konkurranse og utviklingsarbeid i butikkene.

Powered by Labrador CMS