Nyheter

Mest kjent – men kun i salg hos Rema

Publisert Sist oppdatert

Hatting pølse- og hamburgerbrød har styrket sin markedsposisjon og er det desidert best kjente og mest foretrukne merket. Likevel er det fra uke 8 kun i salg hos Rema 1000.

Andelen som mener Hatting har ferske og moderne pølse- og hamburgerbrød med høy kvalitet, har økt det siste halvåret. Dette fremgår av den såkalte Nepa-rapporten for fjerde kvartal 2018, som Hatting-produsent Lantmännen Unibake presenterer i en pressemelding.

– Vi produserer pølse- og hamburgerbrødene våre her på Langhus og jeg jobber hele tiden tett med produksjonsavdelingen. Her står kvalitet og smak alltid i høysetet. Det tror jeg forbrukerne merker, sier kategorisjef Ulrika Tivert Sølvberg.

Merkevarekjennskapen styrket

Hattings merkevarekjennskap har også styrket seg det siste året. Andelen som sier de kjenner merket har økt med 15 prosentpoeng sammenlignet med samme periode i fjor.

I 2018 solgte Hatting 7,3 prosent flere pølse- og hamburgerbrød sammenlignet med året før, mens resten av markedet gikk opp 4,5 prosent. Hattings markedsandel i kategorien gikk opp 1,1 prosentpoeng, til 42,8 prosent, ifølge Nielsen-tall.

Rema eneste aktør

Markedsandelene forandrer seg trolig noe i 2019. Fra februar 2019 blir Rema 1000 nemlig eneste aktør som selger pølse- og hamburgerbrødene fra Hatting. Produsenten tror likevel at satsning på produktlanseringer, butikkeksponering og markedsaktiviteter skal sikre fortsatt kategorivekst. Ifølge pressemeldingen har Rema 1000 også stor tro på merkevaren Hatting.

– I Rema 1000 ønsker vi å selge de produktene kundene vil kjøpe, og det er en glede å selge Hattings pølse- og hamburgerbrød til bare lave priser. Det skal vi fortsette med, sier kategoriansvarlig Nicolay Magnussen-Larvåg i Rema 1000.

I 2019 kommer det flere innovasjoner fra Hatting, blant annet toppskårne pølse- og hamburgerbrød. Les mer om det i kommende papirutgaver av Dagligvarehandelen.

Powered by Labrador CMS