Spot On-appen vist i en dagligvarekjede.

Nyheter

Mobilapp skal eliminere matsvinn i norsk dagligvare

Publisert Sist oppdatert

Målet med den nye mobilapplikasjonen Spot On er å redusere 130.000 tonn med matsvinn i norske matbutikker – med bare et mobilklikk.

Den nye Spot On-appen skal hjelpe dagligvarebransjen å ikke kaste mat forgjeves. Forbrukeren vil kunne kartlegge matvarer i dagligvaren som er i ferd med å gå ut på dato for så å kunne kjøpe produktene til sterkt reduserte priser.

– Dette er en helt ny teknologi og sømløs plattform. Spot On skal være en viktig
bidragsyter for at regjeringens mål skal bli nådd. Vi mener at målet kan oppfylles langt tidligere enn 2030 med riktig teknologi og atferdsendringer, sier gründer og daglig leder Bent Sondre Nielsen i en pressemelding.

I 2017 inngikk regjeringen og den norske matbransjen en avtale om å redusere matsvinnet i Norge med 50 prosent innen 2030. Kartlegging viser at så mye som 400.000 tonn mat blirkastet i året, der dagligvarehandelen står for cirka en tredjedel av dette. Bare i Norge kaster en gjennomsnittlig nordmann 75 kilo per år.

Etter nærmere to år med innsamling av data og utvikling av teknologien, er de klare til å lansere løsningen. Appen, som aktiveres i det man går inn i dagligvaren, skal også vise butikkens egen kundeavis og kjedens egen hjemmeside. I det man forlater butikken, lukkes applikasjonen automatisk og aktiveres ikke igjen før man går inn i en annen butikk som er tilknyttet Spot On. Appen fremstår i butikkens design, farger og logo, og lagrer ingen opplysninger.

– Vi har hatt svært god respons fra de ulike aktørene. Det som har tatt lengst tid, er å
utvikle en plattform og et konsept som er så nøytralt, at det ikke vil utgjøre noen risiko for
noen av dagligvareaktørene, sier Nielsen.

Spot On Shop AS samarbeider med Matvett, som er mat- og serveringsbransjens eget selskap for å forebygge og redusere matsvinn i Norge.

– Teknologisk utvikling og innovasjon er viktige faktorer for å redusere matsvinnet, både i matbransjen og forbrukerne. Vi følger spent med på utviklingen av løsningen som Spot On Shop jobber med og håper den vil bli godt mottatt som et nyttig verktøy for både butikk og forbrukere, sier kommunikasjonssjef i Matvett, Anne Marie Schrøder.

Powered by Labrador CMS