Nyheter

Nå kommer karbonmerket

LONDON: Karbonmerkingen kommer allerede. Potetchips, sjampo og smoothier skal fortelle forbrukerne hvor store CO2-utslipp de fører til. Merkingen har allerede fått produsentene til å kutte utslippene.

Publisert Sist oppdatert

Det tok mindre enn to måneder fra Tesco kom med utspill om at alle varene i hyllene burde karbonmerkes, til merket var på plass. Organisasjonen The Carbon Trust har lansert et merke som viser at brukerne forplikter seg til å redusere CO2-utslippene. Har de ikke redusert dem i løpet av to år etter at det tas i bruk, mister de retten til å bruke merket.

De første som tar i bruk merket, er chipsprodusenten Walkers, helseog skjønnhetskjeden Boots og smoothie-produsenten Innocent. - Vi håper merket vil sette folk istand til å gjøre mer informerte valg rundt produktene de kjøper, sier adm. direktør Neil Campbell i Walkers.

TØRRERE POTETER

Walkers har allerede redusert utslippene med en tredjedel siden 2000, og skal redusere ytterligere. Bøndene har tilført fuktighet til potetene sine for å få dem til å veie mer og dermed få opp prisen. Fukterne bruker store mengder energi. I neste omgang har så Walkers måttet steke potetene ti prosent lenger for å få bort fuktigheten.

The Carbon Trust har regnet ut at om vilkårene endres slik at bøndene får bedre betalt for poteter med lavere vanninnhold, kan Walkers og leverandørene deres spare 9 200 tonn utslipp og 14,5 millioner kroner i året.

REDUSERER

- Vi har klart først å måle utslippene og så å redusere dem med 20 prosent, forteller miljøsjef Andrew Jenkins i Boots. - Nå kan vi redusere påvirkningen til et absolutt minimum, sier Richard Reed i Innocent.

Også leverandørenes og handelens organisasjoner, miljøorganisasjonene og kjeder som Tesco, Marks & Spencer, Sainsbury's og Co-op støtter karboninitiativet. - Det trengs en robust karbonmerkingsplan for varer og tjenester, sier etikk- og miljøsjef Paul Monaghan i the Co-operative Group.

75 GRAM

Walkers-chips med ost og løk (utslipp: 75 gram fra jord til butikk) blir det første enkeltproduktet som utstyres med logoen, en hvit pil i en svart C. Bestselgeren til Walkers får pakninger med det nye merket ut i butikkene midt i april.

Så følger Boots økologisk sjampo (148 gram) og Innocent smoothie med mango og pasjonsfrukt (294 gram). Boots gir informasjon og råd til kundene om hvordan de kan redusere sine egne utslipp i butikkene fra juli, mens Innocent allerede er på plass på nettsiden sin med informasjon om CO2-utslipp. Den informasjonen skal utvides til å dekke alle produktene deres.

Merkeforkjemperne håper at forbrukerne kommer til å ta hensyn til miljøpåvirkningen når de tar kjøpsavgjørelsene sine.

Powered by Labrador CMS