Illustrasjonsfoto: Are Knudsen

Nyheter

Nortura: Emv er en eksistensiell trussel

«Veksten i kjedekontrollerte merkevarer er en eksistensiell trussel for den uavhengige merkevareindustrien», heter det i et brev fra Nortura til Nærings- og fiskeridepartementet.

Publisert Sist oppdatert

­Brevet er et innspill fra Nortura til regjeringens varslede utredning i dagligvarebransjen.

Det var Nettavisen som omtalte saken først.

Nortura peker spesifikt på utviklingen innenfor kjøttdeig, der kjedenes egne merker nå har 80 prosent av markedet.

Konsernet hevder videre at påstanden om at emv bidrar til større mangfold og lavere priser ikke stemmer, og viser til at prisen på kjøttdeig har økt med 50 prosent de siste syv årene.

Kommunikasjonsdirektør Harald Kristiansen i Coop forklarer den voldsomme prisveksten på kjøttdeig med at det lenge var et konkurranseprodukt som ble solgt med tap.

Powered by Labrador CMS