Nyheter

Ny design på Synnøves brunoster

Synnøve har i samarbeid med merkevarebyrået Everland lansert ny emballasjedesign for Gudbrand og Fløtemys. Håpet er å vinne tilbake både yngre og eldre generasjoner.

Publisert Sist oppdatert

Synnøve Finden er historien om norsk entreprenørskap. Den unge Synnøve fra Finden tok en stor sjanse da hun grunnla en ostefabrikk i Oslo 1928. I dag, nesten 100 år senere, er Synnøve Norges nest største leverandør av ost og yoghurt.

Ifølge merkevarebyrået Everland, mistet imidlertid selskapets brunoster i senere år forankringen i sin egen historie og i norsk tradisjon og håndverk – hvilket er sterke drivere i kategorien.

Dermed var det nødvendig å redesigne Synnøve Gudbrand og Fløtemys for i større grad å appellere til de etablerte brukerne (først og fremst 50+). Med ny design ønsker man også å rekruttere unge voksne.

– Den nye designen er sterk historiefortelling. Vi har gitt emballasjedesignet en make-over slik at forbrukerne tydelig kan fornemme historien og håndverket, og Synnøves kjerneverdier. Hver skive brunost er en bit av Synnøves stolte historie og norske tradisjoner, sier markedssjef Cathrine Myrvang i Scandza i en pressemelding.

Rikke Hatlo, designdirektør i Everland legger til:

– Brunost er noe av det norskeste vi har, og forventninger om referanser til vår kultur og historie i et brunostdesign ligger dypt hos forbruker. Designen henter opp mønster inspirert av utskjæringene i formene man opprinnelig brukte til å støpe brunost. Vi ønsket å understreke Synnøves besluttsomhet og pionerånd. For å illustrere den viljesterke personen hun var, plasserte vi henne selvfølgelig stolt og sentralt på emballasjen, sier designdirektør Rikke Hatlo i Everland.

Brunostene med den nye emballasjedesignen er ute i butikk nå.

Powered by Labrador CMS