Nyheter

Lavpriskjeden Extra forbereder seg på spinnville uker frem til jul. Kjededirektør i Extra, Håvard Jensen.

Extra setter i gang priskrigen på julemat

Extra forbereder seg på spinnville uker frem til jul når kjeden nå annonserer det første store priskuttet på julevarer.

Publisert Sist oppdatert

I disse dager er julevarene på full fart inn i dagligvarebutikken, og lavpriskjeden Extra er den første dagligvarekjeden som kutter prisene på julevarer. Noen eksempler er:

  • Røkt pinnekjøtt: -24,1 prosent
  • Tynnribbe: - 18,3 prosent
  • Julepølse: - 16,7 prosent
  • Lutefisk: -21,6 prosent

På landsbasis selger lavpriskjeden Extra fire til fem millioner varer per dag og dette øker jevnt og trutt frem mot jul. Toppen nås i uke 51 der salget er 25 til 40 prosent høyere enn en normaluke.

– Mange nordmenn kjenner økt inflasjon på lommeboken og derfor er prisbevisstheten høy. Kundene setter pris på billigere mat. Dette gjør at vi som lavpriskjede forbereder oss på utrolig travle, men også morsomme uker. Det er høyt trykk hver eneste dag, men de siste dagene før jul er alltid helt spesielle. Lille julaften er den største handelsdagen i hele året med nesten dobbelt så mange solgte varer som normalt, sier kjededirektør Håvard Jensen i Extra i en pressemelding.

Kundene til Extra i Norge gjennomfører over 13 millioner handleturer i desember. Og produktet som havner oftest i handlekurven er klementin.

– Klementiner er vårt største enkeltprodukt gjennom hele desember. Det går enorme mengder, og det er ikke rart: Det er godt og sunt. Vi selger også mye agurk, kålrot og banan i uken før jul, i tillegg til melk, fløte og sjokolade, sier Jensen.

Priskuttet gjelder fra mandag.

Powered by Labrador CMS