Nyheter

Øl-krangel og fotball

NY STRID: Carlsberg satser stort på fotball-EM. For fire år siden første mesterskapet til 25 prosent salgsøkning. Norske konkurrenter mener de diskrimineres fordi de ikke får reklamere på idrettsarenaene, og utelukker ikke en klage til Esa.

Publisert Sist oppdatert

- En handelshindring for norske bryggerier, sier Terje Aass. Sjefen i Aass Bryggeri sliter med særnorske markedsføringsregler. De neste ukene blir ulikhetene ekstra godt synlige, når fotball-EM braker løs med Carlsberg som sponsor.

25 prosent økning

- Vi sponset EM første gangen i 1988. Da visste vi ikke helt hva vi skulle gjøre. EM i England i 1996 var den første gangen mesterskapet førte til suksess for merket, forteller Carlsbergs sponse-direktør Keld Strudahl.

Ifølge Strudahl er det ikke bare snakk om å vise frem navnet sitt, selv om det er eksponert 15-16 minutter i løpet av en kamp. - Salget øker virkelig. I juni 2004 hadde vi en økning på 25 prosent. Det tallet må vi slå denne gangen, sier han.

I siste EM ble det også introdusert alkoholfritt øl på arenaene. - Vi solgte mer enn Coca-Cola. Folk vil ha en smak av øl når de ser fotball, sier Keld Strudahl.

Ingen kampanje i Norge

Fan-parkene er et annet, nytt tiltak fra siste mesterskap. De mange som reiser til arrangørlandet uten billetter, møtes for å se på storskjerm og drikke øl.

- I butikkene skal vi ha aktiviteter i mer enn 50 markeder fra Canada til Kina. I Norge kommer vi til å få flott eksponering under kampene, men vi kan jo dessverre ikke ha noen direkte forbrukerkampanje, konstaterer Carlsberg-direktøren.

Midtgaard: - Urettferdig

Likevel kommer Carlsberg langt bedre ut enn de norske ølmerkene når det er snakk om idrett og sponsing.Tidligere har som kjent bryggeriene blitt nektet å ha logoene sine på draktene til idrettsutøvere; en sak som gikk helt til Høyesterett.

- Blodig urettferdig, sier Hansa Borg-sjef Lars A. Midtgaard. - Sosial- og helsedirektoratet tolker dommen enda strengere enn det som burde vært tilfelle, sier kollega Terje Aass i Aass Bryggeri. Nå kan han ikke en gang bruke firmanavnet på et produkt som bryggeriet kjører tv-reklame for; derfor omtales det alkoholfrie ølet fra Drammen bare som «Uten», uten Aass-navnet.

Allerede i 1994 satt han med stoppeklokke under Lillehammer-OL og kom frem til to timer og 35 minutter med øl-reklame på tv i løpet av lekene. - Jeg har ikke noe imot at Carlsberg, Warsteiner eller Gösser eksponerer på fotball- eller skiarrangementer, men likhet for loven er det ikke, sier Aass.

- Kommer dere til å klage til Esa?

- Vi har ikke gjort det ennå, men det er et tema. Dette er en handelshindring for Norge.

Powered by Labrador CMS