Nyheter

Rett i koppen, rett i toppen?

UTVIKLING: Toro satser knallhardt på varm drikke og suppe i farta. De siste 18 månedene har markedslederen lansert og relansert syv nye varianter varme drikker, og lover minst tre til i 2009. Den nye produksjonslinjen, og singelposene med ny design, skal gi 15 prosent vekst.

Publisert Sist oppdatert

Varme drikker er i støtet. Det siste året kan diverse kakao- og toddydrikker vise til en verdivekst på 8 prosent, i følge Nielsen. Markedsleder Toro er overbevist om at det er mye mer å hente både på varme drikker og supper, og satser nå sterkt på Rett i koppen.

Ut er de tungvinne tvillingposene, som forbrukerne har ergret seg over, og inn er en ny pakkelinje for single poser til 12 millioner kroner. - Rett i koppen er et stort produkt, som har vist god vekst, derfor synes vi det var verdt å ta en investering som gjør produksjonslinja mer effektiv, samtidig som vi kan tilfredsstille kunden med singelposer, forteller produktgruppesjef Aileen Madsen i Toro.

Markedsleder

I kategorien sjokolade-, bær- og fruktdrikke, som består av både varm- og kaldrørte drikker, er Toro det ledende merket med 30 prosents andel. Det siste året ligger omsetningen på varmrørte sjokoladedrikker og toddy på vel 90 millioner kroner. Toro har økt salget med over 15 prosent siden 2006. Rett i koppen-suppene har hatt en verdivekst på 33 prosent siden relanseringen for to år siden, og har nå en markedsandel på porsjonssupper på 85 prosent. - Vi begynte med singelpakk på suppene for halvannet år siden, og har hatt stor suksess med dem. I vår lanserte vi så ny forpakning på varme drikker, og vi har tro på at det skal øke omsetningen ytterligere, sier Madsen.

Det samme skal nyheter og relanseringer. Toro har i løpet av de siste 18 månedene lansert og relansert sju nye produkter på varm drikke, blant annet Blåbærtoddy, Solbærtoddy med mindre sukker, Lett sjokoladedrikk og senest nå i september Hjemmelaget varm sjokolade. Neste år lover Madsen at det kommer minst to nye varme drikker og en ny Rett i koppensuppe.

- Variasjon er kjempeviktig i denne kategorien, og med de nye singelpakkene får vi nå også plass til flere varianter fordi de tar mindre plass i hylla, sier Madsen.

Tøff kamp

- Vi har veldig tro på dette markedet, og følger nøye med på trender som nytelse, helse, velvære når vi lanserer nyheter, sier Madsen, som lover utfordrer Kraft, med Regia, et tøft race.

15 prosent vekst til neste år, er altså målet til Toro. - Freia er også veldig på hugget, og vi følger med dem, men vi har jobbet mye med kategorien de siste 2-3 årene, og føler vi har en veldig klar strategi på hvor vi ønsker å bevege oss. Men det gjør sikkert de også, og for handelen er jo det bare positivt, at et par sterke merker jobber så bevisst og konsekvent med kategorien, sier Madsen.

Hovedutfordringen nå når høysesongen for Rett i koppen nærmer seg, er å få opp kjennskapen til den nye emballasjen på sjokoladedrikk 10-pakk, som fikk ny forpakning i år. Derfor kjører Toro nå igang en større reklamekampanje.

Powered by Labrador CMS