1. august økte kontingenten som forretningene må betale per pose til Handelens Miljøfond.
Lise Åserud, NTB
Nyheter
Salget av plastposer har stupt
Salget av plastposer har falt med mellom 30 og 40 prosent etter at prisen ble skrudd opp fra 1. august.
Prisen økte tirsdag 1. august fordi kontingenten som forretningene må betale per pose til Handelens Miljøfond dobles, fra én til to kroner. Ifølge Handelens Miljøfond er det planlagt å øke kontingenten til tre kroner fra januar 2024.
– Bakgrunnen for etableringen av Handelens Miljøfond for fem år siden var nettopp at medlemmene forpliktet seg til å ta betalt for plastposen for å oppfylle kravet i EUs plastposedirektiv. Den siste kontingentøkningen er en naturlig fortsettelse av dette, og et av mange tiltak for å bidra til å redusere plastposeforbruket, sier kommunikasjonsrådgiver Simen Kjønnås Thorsen i Coop.
De to første ukene i august har Coop hatt en nedgang i salget av plastposer på 30 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
– Dette er et tydelig tegn på at prisendringen på plastposer ga umiddelbar effekt. Vi forventet at det skulle gå noe lenger tid før kundene ble vant til den nye prisen og vi ville se utslag på salgstallene, men det er gledelig å se at kundene har omstilt seg raskt.
– Tok helt av
– Selger dere flere handlenett?
– Våre medlemmer har lenge vært flinke til å bruke handlenett, men etter 1. august tok det helt av. I løpet av de to første ukene har vi hatt en økning i salget av handlenett på 107 prosent sammenlignet med samme periode i 2022.
– Når kundene skal betale i kassen får de ofte spørsmål om de trenger poser. Bør man si noe annet?
– Vi vet at det tar tid å endre vaner, og fokuset vårt ligger nå på å motivere kundene til å heller velge handlenett og avfallsposer på rull, som er en god løsning for både lommeboka og miljøet. Det vil vi blant annet gjøre gjennom å tydelig eksponere avfallsposer på rull og ha kampanjer på dem, slik at kundene skal huske på at de finnes, sier Thorsen, og fortsetter:
– Et annet tiltak går på kommunikasjonen kassemedarbeiderne har med kundene, hvor de for eksempel kan si «har du med handlenett?» i stedet for «vil du ha pose?». Dette er noe som vil bli en del av opplæringsprogrammet til ansatte, men vi vet at det vil ta tid å endre vaner også for våre medarbeidere.
Drastisk økning
Også Rema 1000 ser en nedgang i salg av plastposer siden 1. august.
– Helt konkret selger vi nesten 40 prosent mindre bæreposer. Vi har sett en drastisk økning i salg av handlenett – og opp mot ti ganger mer enn samme periode i fjor, sier leder for samfunnsansvar og bærekraft Emilie Våge i Rema 1000.
– Bør de ansatte i kassen si noe annet enn «Vil du ha pose?»?
– Det er mange måter vi kan påvirke kunden til å ta smartere valg på, også hvordan vi kommuniserer i kassen. Vi ser hele tiden etter måter å hjelpe kunden med å ta bedre valg, sier Våge.
– Gledelig
Også Meny ser en nedgang i plastposesalget og økning i salget av handlenett.
– Salget av plastbæreposer er redusert med 30 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, noe som er betydelig. Vi har en økning i salg av handlenett på snaue 300 prosent, noe som er mye og gledelig, sier kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne i Meny.
– Hva gjør dere for å selge færre plastposer?
– Vi sørger for å gi kundene våre alternativer, som handlenett og papirposer. I tillegg har vi butikkplakater og markedsføring der vi viser frem de ulike alternativene og hva de ulike alternativene koster.
– Slo godt an
Kiwi ser at salget av gjenbruksposer har hatt en økning på 320 prosent, salget av avfallsposer på rull er firedoblet og salget av papirposer har doblet seg.
– Til tross for stor omsetnings- og kundevekst, har salget av bæreposer falt med 32 prosent. Dette er sammenlignet med samme uke i 2022, sier kommunikasjonssjef Nora Mile Helgesen i Kiwi, som forteller at kundene deres får et helt nytt Kiwi-nett hvis det gamle blir ødelagt.
Tidligere i år hadde kjeden plastposelotteri, der kundene kunne vinne 1000 kroner ved å si nei til plastposer.
– Det slo godt an. Vi jobber også hver dag for å redusere salget av plastposer, og siden 2017 har vi redusert salget med 28 prosent.
– Bør de ansatte i kassen si noe annet enn «Vil du ha pose?»
– Det er viktig at vi tar betalt for posene vi selger, både av miljøhensyn og fordi det er en kostnad for butikken. Prisen har økt nettopp for å få ned forbruket. Ved at man blir spurt i kassen blir man også tvunget til å ta et litt mer aktivt valg.