Circle K har nå 16 stasjoner og butikker som tilbyr meksikansk mat, ferske salater og fersksmurte sandwicher på menyen, laget i samarbeid med kokkene i Flying Culinary Circus.
– Vi opplever at kundene vil ha variasjon i menyene, de vil ha fersk og sunnere mat, de ønsker kvalitet og større valgfrihet enn tidligere. Kravene til hurtigmaten øker blant kundene, det er bra for både oss og bransjen, sier markedsdirektør Ann Helen Våge i en pressemelding.
Hun åpnet fredag nye Circle K Kiellands plass i Oslo sammen med norgessjef Christoffer Sundby.
Salgstallene viser at kundene setter pris på mattilbudet.
– Vi har hatt en kraftig vekst i matomsetningen. Det er tydelig at dette er noe kunden vil ha, sier Ann Helen Vaage.
Hun forteller at trenden i samfunnet er at nordmenn bruker mindre tid på noen av dagens måltider, de spiser oftere mens de er på farten. Det øker kravene til hurtigmaten som tilbys, kundene ønsker kvalitet, valgfrihet, sunn og fersk mat raskt.
I det nye butikk-konseptet er ferske salater, fersmurte sandwicher, meksikanske burritos og quesedillas og mer synlig eksponering av frukt viktige elementer. Oppskriftene er komponert i samarbeid med kokkene i Flying Culinary Circus, og det er Circle K-medarbeidere som mikser dressinger og sauser og tilbereder råvarene i disken. Pølsene har fått høyere kjøttinnhold enn tidligere, og hamburger-menyene er oppgraderte med nye råvarer og bedre stekemetode som gir en crispy overflate på burgeren.
Circle K har det siste året fokusert på større sortimentsbredde av sunne måltider, bedre råvarer og tilpasning av porsjonsstørrelser på selskapets rundt 280 stasjoner over hele landet.
Markedsdirektør Ann Helen Våge viser til at det har vært en rivende utvikling i bransjen de siste årene. Kampen om kundene som ønsker sunnere mat langs norske veier har tilspisset seg. Circle K har gjort en rekke tiltak for å tilby sunnere alternativer og gjøre livet langs veien bedre og enklere.
Nylig signerte Circle K intensjonsavtalen som myndigheter og næringslivet har for å redusere inntaket av salt, sukker og mettet fett i befolkningen, samt å øke inntaket av frukt, bær, grønnsaker, grove kornprodukter og fisk.
– Vi har sammen med leverandørene våre redusert saltinnholdet i maten, og utviklet sunnere alternativer. Både salt, fettinnhold og kalorier kan reduseres uten at det går på bekostning av smaksopplevelsen, sier Våge, og viser til at Circle K har byttet til en ny type hamburgerbrød med mindre salt, det er høyere kjøttinnhold i hamburgere og pølser enn tidligere, og vegetar-produkter og Lofoten fiskeburger er på menyen.
– Vi eksponerer sunnere alternativer som salater, frukt, vann osv. på mer sentrale plasser i butikken enn tidligere. Selv om noen produktgrupper fortsatt er små skal de eksponeres på gode salgsplasser. Innenfor drikke er vi bevisste på valg av nyheter med sukkerreduksjon. Kundene skal vite hva de spiser. Vi går ut over myndighetskravene i å synliggjøre grovhet i brødene, blant annet i våre sandwicher, og vi kalorimerker maten. Dette skal hjelpe kundene våre til å ta bevisste valg, og det får vi veldig positive tilbakemeldinger på, avslutter markedsdirektør Ann Helen Våge i Circle K Norge AS.
Her ligger de nye Circle K-butikkene:
- Circle K Økern i Oslo
- Circle K Kiellands plass i Oslo
- Circle K Vestby Nord E6 i Akershus
- Circle K Dal i Akershus
- Circle K Fjellhamar i Akershus
- Circle K Fornebu, Bærum i Akershus
- Circle K Minnesund i Akershus
- Circle K Asker i Akershus
- Circle K Rygge i Østfold
- Circle K E6 Innlandsporten, Tangen i Hedmark
- Circle K E6 Vinstra i Oppland
- Circle K Strandtorget, Lillehammer i Oppland
- Circle K Nykirke i Vestfold
- Circle K E18 Ringdalskogen i Vestfold
- Circle K Grelland i Vestfold
- Circle K Kjerlingland ved Lillesand i Aust-Agder