Nyheter

Satser amerikansk

Millba i Skien investerer 30 millioner kroner i en ny produksjonslinje og forsyner nordmenn og utlendinger med 25 millioner amerikanske kaker. Salget av muffins og donuts fra Telemark har økt med 20 prosent hittil i år.

Publisert Sist oppdatert

- Millba er Nordens mest moderne bakeri for amerikanske muffins og donuts, forteller administrerende direktør Bernt Ove Søvik. Bedriften ble startet i 1999, og i 2000 lanserte Skiensbedriften amerikanske muffins og donuts i det norske markedet under Millbas varemerke Aunt Mabel's.

Siden lanseringen av Aunt Mabel's har Millba hatt en kraftig vekst både i Norge og i utlandet. 80 prosent går til norske butikker. Men Millba eksporterer i dag også kaker til Sverige, Danmark, Island, Nederland, Tyskland og Italia.

- Salgsveksten i 2005 er vekst på eksisterende markeder og skyldes i hovedsak lanseringer av flere nye produkter som har skapt kategorivekst for våre kunder i dagligvarehandelen, på bensinstasjoner og i servicehandelen. Satsing på produkter av høy kvalitet har vært avgjørende for selskapets suksess siden lansering av Aunt Mabel's i 2000, sier Bernt Ove Søvik.

Amerikanske kaker vokser kraftig i hele Europa, og Millbas styreformann John Olav Gjelstad, sier at eierne ser store muligheter for bedriften i årene fremover. - Millbas styre har derfor besluttet en offensiv investeringsplan for selskapet. En ny produksjonslinje for muffins til nærmere 30 millioner kroner er bestilt og ferdigstilles nå hos produsenten i Sydney i Australia. Rammebetingelsene ved å produsere i Norge er bra og målsettingen er at anlegget i Skien blir det mest effektive og automatiserte bakeriet for amerikanske kaker av premium kvalitet i Nord-Europa i løpet av 2006, sier Gjelstad.

Powered by Labrador CMS