Nyheter

Se opp for apotekene

På et møte med Ica og Norgesgruppen i dag orienterte tilsynet om at innkjøpsavtalen mellom Coop og Rema 1000 blir en del av vurderingsgrunnlaget. Avgjørelsen utsettes dermed med nesten to måneder.

Publisert Sist oppdatert

Den gangen diskusjonen gikk høyt om apotekenes monopol på reseptfrie legemidler, var optimismen stor i dagligvare- og servicehandelen. Her var en varegruppe som kunne håndteres mye bedre, her var det mulig å selge billigere og her var det mulig å gi kundene et bedre tilbud. Forhåndsoptimismen har til en viss grad slått til. Omleggingen har vært en fordel for kundene, og samtidig har den ikke gått ut over folkehelsa. Noen av butikkene har skaffet seg et ekstra trekkplaster, også, selv om mange tjener relativt lite nytt.

Ett moment var det likevel mange som glemte: Apotekene ville slett ikke sitte rolig og se på at dagligvarekjedene tok over en viktig del av markedet deres. Nå slår apotekene tilbake på andre områder. På kosmetikkleverandørenes årlige fagforum torsdag, kom det frem tall som viser at apotekene økte salget av kosmetikk- og hygieneprodukter med over 50 prosent i fjor.

Apotekene har bygd opp profesjonelle kjeder på svært kort tid. Ved hjelp av ledere med bakgrunn fra både norsk dagligvarehandel, internasjonale apotekkjeder og norsk og internasjonal farmasi har de tatt det lange skrittet fra ren helsefokus til profesjonell butikkdrift på bare få år. Det er blitt legitimt å snakke om salg og mersalg i apotek, som Apotek1-sjef Øyvind Winther sier det.

Winther, den tidligere Hakon-sjefen, varslet allerede for to år siden i Handelsbladet FK at dagligvarehandelen kunne vente seg tøff kamp. Nå regner han med å ta nye jafs av kosmetikk- og hygienemarkedet. Dermed får dagligvarebutikkene kamp om markedsandelene fra eksperter av et helt nytt slag. Parfymefaghandelen har høy troverdighet på produktkunnskap. Apotekene, på sin side, har høy tillit når det gjelder helse og trygge produkter. Det er trangt for dagligvare- og servicehandelen, og vanskelig å finne andre nisjer enn pris og tilgjengelighet å konkurrere på. Men det er mulig. NorgesGruppen øker langt sterkere enn de andre dagligvaregruppene i denne kategorien. Det tyder på at det lar seg gjøre å skille seg ut selv om man hverken driver parfymeri eller apotek.

Powered by Labrador CMS