Nyheter

Sjømat mot fødselsdepresjon?

Forskere har grunn til å tro at mer sjømat i kostholdet kan knyttes til en lavere forekomst av fødselsdepresjoner. Nå håper ernæringsforskere og forskere innen utviklingspsykologi å finne ut om det faktisk er slik.

Publisert Sist oppdatert

Tidligere studier har vist at det kan være en sammenheng mellom sjømat i kostholdet og mental helse. I en amerikansk studie undersøkte forskere hvor mange kvinner som hadde fått fødselsdepresjon i 23 forskjellige land, og sammenliknet det med sjømatinntaket i de samme landene. Her så man at jo mindre sjømat innbyggerne spiste, jo flere kvinner fikk fødselsdepresjon. En ny norsk doktorgrad skal se på forholdene i Norge, melder Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES) i Bergen.

- Fødselsdepresjon rammer fra 10-15 prosent av mødrene i Norge. Kostholdet er viktig både før og etter fødselen, men norske kvinner i fruktbar alder og gravide spiser lite sjømat, forteller fortsker Marian Kjellevold Malde.

I et prosjekt som er ledet av Regionsenter for barn og unges psykiske helse (RBUP Vest) ved Uni helse, skal hun og forskere fra RBUP Vest se nærmere på hvordan kostholdet kan påvirke mors mentale helse etter graviditeten, samt barnets utvikling. I prosjektet legges det også opp til et tett samarbeid med Fjell kommune, som har satset på psykisk helse hos mor og barn de siste årene, og gravide i Fjell kommune vil bli spurt om å være med.

- Sjømaten vil få et spesielt stort fokus i denne undersøkelsen. Vi vil finne ut om mer sjømat i kostholdet kan gi en bedre ernæringsstatus og færre psykiske plager for mor, og studere hva dette kan bety for barnet, sier Malde.

Powered by Labrador CMS